Trafikpolisen i Skåne vill ha utrustning för att kunna drogtesta förare. Foto: Anders Wiklund/SCANPIX
En mindre vanlig syn på de skånska vägarna.
Skåne

Polis: Påverkar beteendet när man aldrig stoppas

Greger Nilsson, förundersökningsledare: "En förfärlig utveckling"
3:33 min

Antalet trafikpoliser och nykterhetskontroller har minskat kraftigt de senaste tio åren. Greger Nilsson, polisens förundersökningsledare i Lund, är orolig för konsekvenserna.

Sedan början på 2000-talet har antalet trafikpoliser minskat från cirka 200 i Skåne till omkring 60 poliser i hela södra Sverige. Polisens alkoholutandningsprover av bilister har mer än halverats i polisregion Syd de senaste fem åren, även om minskningen tycks ha stannat av under 2017.

– Det är trafiken som får stryka på foten hela tiden. Det är ett systemfel som skett under en lång tid, inte bara de senaste åren. Man har helt enkelt tillfört för lite resurser och sparat in på Polismyndigheten och det har fått de här konsekvenserna att nu har vi ingen ute som bevakar trafikflödet.

– Risken är att det kommer bli en negativ effekt av det.

Det säger Greger Nilsson som jobbat med med trafikbrott inom polisen i 12 år. Idag är han förundersökningsledare i Lund och mycket väl medveten om det extra tryck på vägarna som finns nu under jul- och nyårshelgen.

– Vi hinner inte med, vi har inte resurser. Vi har inte ens resurser att skicka bilar på alla trafikolyckor som sker utan vi skickar bara när det sker på motorvägar och när det är individer som är skadade. Övriga trafikolyckor får folk reda ut själv på egen hand idag. Jag tycker det är en förfärlig utveckling.

Fredrik Bratt är polisens presstalesperson i Region Syd där Skåne ingår. Han har en annan bild av hur polisen gör vid de mindre olyckorna där ingen skadar sig.

– När parterna pratar med varandra och allting verkar okej och ingen av förarna uppfattar den andra som till exempel berusad och det framkommer inte uppgifter om att någon skulle ha brutit i väsentlig del mot något brott, så är det ganska ofta som parterna löser detta själva.

Hade det varit önskvärt att åka ut på de här olyckorna också om ni hade haft resurser till det?

– Både och, för i vissa av olyckorna finns det egentligen ingen anledning att använda en polisiär resurs, att ta det i anspråk. Dels finns det ingen indikation på att någonting inte stämmer och sen så är det en resursfråga för vi hade inte kunnat ha så många patruller ute för att kunna åka på alla dessa olyckor där det inte är skador eller där man misstänker något brott, säger Fredrik Bratt.

Men Greger Nilsson tycker ändå att polisen borde åka ut på fler trafikolyckor.

– För vi har ingen polisman på plats som kontrollerar om föraren var nykter, om bilen var i körbart skick, var där utrustning som var felaktig, däck som är slitna, ja allt som man kan tänka sig. Om där är någon som har begått ett sådant fel så kanske han ska bli av med sitt körkort, men nej, där har vi inte resurser så det räcker. Det är en tråkig utveckling vi har sett de senaste åren, säger Greger Nilsson och fortsätter:

– En person som vi tog körkortet från som körde för fort sa till mig att detta är ert fel. Jaha, sa jag, det får du nog utveckla, för det var inte vi som körde utan det var du. Han sa att hade ni bara synts lite oftare så hade jag inte vågat köra för fort. Det ligger kanske lite grann i det han säger.

– Det här förebyggande arbetet att synas på vägarna, att folk upplever att det finns en hög upptäcksrisk, självklart påverkar det folks beteende. Tyvärr behövs det men det har vi inte i större utsträckning idag, avslutar Greger Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".