Natalie Andersson i Malmö är van att träna på gym . Foto: Rafaela Stålbalk Klose/Sveriges Radio.
Natalie Andersson är van att träna på gym. Foto: Rafaela Stålbalk Klose/Sveriges Radio.

Så lyckas du med träningslöftet

2:37 min

Inför 2018 har många som målsättning att träna mer och må bättre. Men det gäller att inte gå ut för hårt, säger en som vet.

Mats Andersson är anläggningsansvarig på Friskis & Svettis i centrala Malmö och har under sina 24 år i branschen sett många som ska börja ett nytt liv efter nyår.

– Det börjar nu i mellandagarna och ökar sedan efter trettondagen när alla går tillbaka till jobbet, berättar han. Många fortsätter träna, men en del tröttnar efter ett par månader när vädret börjar bli fint. Eller också har de inte hittat sin träning och tycker inte att det är kul.

Många börjar träna för att gå ned i vikt - men det tycker Mats Andersson inte är idealiskt.

– Man ska träna för att må bra. Sen kommer det med vikten som en liten positiv del. Det gäller att komma igång på rätt sätt.

Och därför ska man inte starta för hårt, utan börja med en till två gånger i veckan.

– Och så gäller det att vara ihärdig. Att fortsätta även när det känns tråkigt, betonar Mats Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista