Malin "Fnulan" Martinsson arbetar som influenser.
Malin "Fnulan" Martinsson Foto: Ebba Granath/Sveriges Radio
Malmö

Malins jobb - bloggare och influencer

4:23 min

Malin "Fnulan" Martinsson har omsatt sitt intresse till arbete. Genom att  skriva om och dokumentera nästan allt hon gör, och publicera på digitala kanaler, ingår hon i den allt mer växande gruppen influencers.

Hon inspirerar sina följare på många olika sätt, som genom maten på sin talrik eller med kläderna hon bär. Hon bloggar, instagrammar och finns på snapshat för att inspirera, upplysa och engagera andra människor. Men statusen som yrke är inte så hög, än så länge. 
 
 – Vi tjänar pengar och ser det som ett jobb. Det tar tid och engagemang och vi är aldrig riktigt lediga, säger Malin Martinsson.
 
Annonsörer och samarbetspartners som vill ha ut sina budskap, kan genom Malin få vara en del i ett av hennes inlägg på exempelvis bloggen. Allt som är reklam måste markeras som reklam efter strikta regler, och numera är det inga varuprover som visas upp.

– Nej, det var längesedan. Inga seriösa influencers tar emot varuprover.  

Sedan en tid tillbaka har influencers en egen intresseorganisation, Inos, Influensers of Sweden. Medlemmarna hjälper och stöttar varandra, alltifrån vilka ekonomiska regler som gäller till hur man skapar och vårdar sitt eget varumärke. 

– Det är varumärkesstrategi som gäller, Fnulan är ju mitt varumärke och det är så folk känner igen mig. När jag skriver om andra varumärken får det större trovärdighet än en vanlig annons, säger Malin.  
 
Bland gruppen influencers finns det också en del oseriösa, som enligt Malin ljuger om siffror och inte skriver ut när det handlar om reklam. Själv har hon varit seriös influenser sedan 2010. 
 
– Jag lever min dröm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista