Inger Tolsved Rosenkvist är valledare för Liberalerna i Skåne.
Inger Tolsved Rosenkvist är valledare för Liberalerna i Skåne. Foto: Karl Eckhardt
Skåneval 2018

Kampen om väljarna i Skåne trappas upp på Facebook

Inger Tolsved Rosenkvist (L): Måste vara väldigt tydlig med vem som är avsändare
1:58 min

Inför höstens val trappar de politiska partierna upp närvaron på sociala medier. Flera partier i Skåne uppger att de kommer att använda sig av målgruppsriktad annonsering mot väljarna, även kallat "dark ads".

I en enkät som Sveriges Radio har skickat ut till de olika partierna i Skåne så uppger fem stycken att de kommer att använda sig av riktade målgruppsannonser på Facebook, avsedd för väljare i länet.

Det är en metod som går ut på att annonserna riktar sig till specifikt utvalda målgrupper och kan ställas in efter bland annat ålder, geografisk hemvist och intressen.

Annonserna syns därefter i Facebook-flödet för de personer som partierna vill nå fram till.

Metoden med målgruppsriktad annonsering eller "dark ads" uppmärksammades i samband med det amerikanska presidentvalet under 2016, som då användes flitigt av Donald Trumps valkampanj.

Det är klart att det kan finnas faror i detta.

Inger Tolsved Rosenkvist är valledare för Liberalerna i Skåne. Hon berättar att man ännu inte har tagit något beslut om huruvida man ska använda sig av riktad målgruppsannonsering i valkampanjen i Skåne.

– Vi diskuterar detta ganska ordentligt just nu för att ta reda på om detta är rätt kanal för oss att kommunicera med våra väljare på, säger hon.

De som får se budskapen är enbart de väljare som partierna vill rikta sig till - finns det några faror med det?

– Det är klart att det kan finnas faror i detta. För man måste vara väldigt tydlig med vem som är avsändare av budskapet.

– Och det är klart, riktar man sig till en viss målgrupp så är det de som nås av budskapet. Då går man inte ut brett, säger hon.

Partiernas strategier på Facebook

I vår enkät till de politiska partierna i Skåne har vi ställt frågan: "Kommer ni att försöka nå väljare genom riktade målgruppsannonser, så kallade "dark ads"?

Moderaterna, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet uppger att de kommer att använda sig av riktade målgruppsannonser på Facebook.

Socialdemokraterna och Kristdemokraterna uppger att deras riktade målgruppsannonser även kommer att kunna ses på deras officiella Facebooksidor.

Centerpartiet svarar att de inte kommer att använda sig av "dark ads" i sitt kampanjarbete på Facebook. Liberalerna uppger att de ännu inte har tagit något beslut i frågan och Sverigedemokraterna svarar att de inte vet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".