Tåg står still på spåret.
Hittills i år har det varit över 7200 fel vilket kan jämföras med 9000 fel under hela förra året. Foto: TT

Dramatisk ökning av fel på järnvägsväxlar

1:50 min

Antalet fel på järnvägsväxlarna har ökat kraftigt. Hittills i år har det varit över 7200 fel vilket kan jämföras med 9000 fel under hela förra året.

Det visar en granskning som SVT har gjort. Enligt Trafikverkets presschef Bengt Olsson, är det den tuffa vintern och stora temperaturväxlingar som är huvudorsaken. 

– Det är svårt att förutse väderleken och det blir ofta lokala förändringar och blir det riktigt illa kan det förstöra växlarna. I och med att växlarna är gjorda av stål så reagerar de på temperaturer, säger Bengt Olsson. 

Delar av järnvägen är gammal och eftersatt och idag presenterade regeringen en järnvägssatsning på 125 miljarder. Men brist på underhåll och krävande väder är inte hela förklaringen till problemen menar Bo-Lennart Nelldahl, professor på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, som forskar kring tåg och trafikplanering.

– Allt går inte att lösa med pengar utan jag tror att det krävs en annan organisation av underhållet helt enkelt.
 
En del av problemen är att upphandlingen av entreprenörer sker för ofta vilket gör att kompetens går förlorad, menar Bo-Lennart Nelldahl.

– Det går inte att byta entreprenör och maskiner var femte år utan det krävs en kompetens som är ihållande. Vi har en mycket gammal anläggning på järnvägen och då krävs det att man känner till hur den fungerar.

Med ökad kompetens kan även felen lagas snabbare, menar Bo-Lennart Nelldahl.

– Folk ska inte behöva sitta sex timmar instängda i ett tåg, då behöver man hitta andra sätt att organisera det här på. Det är bra att upphandla underhåll, det är som Trafikverket säger att man sparat pengar på det men det är resenärerna och kunderna som får betala, säger Bo-Lennart Nelldahl.

Niklas Härenstam, presschef på SJ tycker ändå att Sverige har ett järnvägssystem som fungerar bra.

– Om man ser det i ett längre perspektiv så körde vi ändå förra året nio  av tio tåg i tid sett över hela året och då kör vi ändå 1100 tåg om dagen bara på SJ, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".