Citytunneln börjar hamra i kalkberget

Hamrandet genom kalkberget vid Citytunnelns bygge vid Triangeln i Malmö har nu börjat. Det kommer att innebära högre buller än under den senaste tiden, då man bara grävt, men hamrandet pågår bara periodvis.

– Det här schaktet som nu är en fem meter djupt, där vi precis har nått ner till kalkbergets yta, ska bli cirka 25 meter djupt, berättar teknikansvarige Gösta Eriksson.

Att komma ner så långt i berget kommer att ta många månader av hamrande och borrande. För tillfället grävs det mest, men på marken ligger en flera meter lång och fyra ton tung hydraulhammare, som kopplas på grävmaskinen när det är dags att hamra.

Hamrandet kommer inte att ske dagarna i ända, utan bara lite då och då.

– Det är viktigt att det är så, för vi har ju bullerkrav att tänka på med tanke på omgivningen, och ju djupare vi kommer, desto mindre ljud sprider vi utanför vårt område, säger Gösta Eriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".