Ytterligare förseningar för Lommabanan

Det råder oenighet kring frågan om ett yttre godsspår ska byggas i västra Skåne eller inte. Oenigheten kan komma att försena utbyggnaden av Lommabanan för persontrafik ytterligare.

Banverket vill att Pågatåg och godståg ska samsas på sträckan Kävlinge - Arlöv, men lokala politiker vill inte ha några godstransporter genom tätorten.

I över tio år har frågan om att bygga ut Lommabanan för persontrafik varit aktuell. Vid ett samrådsmöte för snart tre år sedan fick de som bor längs järnvägen beskedet att Pågatågen skulle kunna börja gå tidigast 2008.

Men i Banverkets framtidsplan har byggstarten skjutits upp till 2014 eller 2015. Citytunneln och Hallandsåsen äter upp stora delar av budgeten för de närmaste åren. De lokala politikerna vill inte acceptera banverkets tidsplan och nu hoppas de på nya pengar från riksdagen.

– Vårt arbete inriktas på att vi ska kunna samla både regionala och lokala intressenter för att med goda sakskäl motivera att Lommabanan kan trafikeras för persontrafik så fort Citytunneln är klar, dvs kanske strax efter 2010, säger Thomas Håkansson (m) som är kommunalråd i Lomma.

Dessutom kräver de lokala politikerna ett yttre godsspår för att avlasta Lommabanan när Pågatågen börjar gå. Banverket ställer inte upp på det kravet utan vill istället lösa den ökade trafiken med att bygga dubbla spår på vissa ställen längs banan. Ingela Olofsson, projektledare på Banverket menar att konflikten kan innebära att byggstarten skjuts upp ytterligare.

– Får vi inte acceptans för de åtgärder som krävs för att klara den totala trafiken på banan så kan vi inte starta den nya planerade pågatågstrafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".