Riskabla budskap i spelreklam på TV

0:30 min

Löften om snabba pengar och bonussystem för den som spelar mer - Det är ingredienser i spelreklam på de vanligaste kommersiella TV-kanalerna, visar forskning från Lunds universitet.

Det här är reklam som innebär möjliga risker för personer att utveckla beroendeproblem, visar en ny studie vid Lunds universitet. Forskare har där  analyserat flödet av spelreklam på sex kommersiella TV-kanaler i Sverige.

Anders Håkansson, som är professor i beroendemedicin vid Lunds universitet, menar även att det är problematiskt att väldigt unga människor nås av reklam för nätkasino, eftersom det är en spelform som anses ha mycket hög beroendepotential.

En tidigare studie vid Lunds universitet visar att människor med allvarligt spelberoende har en 15 gånger större självmordsrisk än genomsnittet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista