Internationella miljoner till Malmö FF

Driften av den nya fotbollsarenan i Malmö är säkrad för flera år framåt. Fotbollsklubben Malmö FF har nämligen tecknat ett unikt samarbetsavtal med det internationella marketingföretaget IMG. Avtalet kommer också att göra Malmö FF till en betydligt rikare klubb.

– Det är med stolthet man tar emot ett sådant besked att IMG vill göra ett ordentligt avtal, säger Bengt Madsen, ordförande i MFF.

Avtalet innebär att IMG under 13 år ska marknadsföra Malmö FF och Malmös nya stadion tillsammans med MFF. Avtalet kommer att ge MFF rejält med klirr i kassan, men exakt hur mycket vill Madsen inte berätta. Han säger emellertid att det handlar om mer än 250 miljoner kronor.

IMG kommer att ta över all sponsorsverksamhet kring laget och på gamla stadion tills den nya är klar, och då tillkommer också loge- och sponsorsplatsförsäljning. Den nya stadion, som faktiskt inte klubbats igenom i kommunfullmäktige än, var också avgörande för att IMG skulle välja Malmö.

– Ett annat skäl var att i deras ögon är Malmö FF en förening i Skandinavien med ett utomordentligt attraktivt namn, säger Bengt Madsen.

En del av de nya miljonerna kommer att gå till det nya arenabygget, och resten kommer att investeras i fotbollen.

– Det primära är naturligtvis att vara till gagn för klubben, för vår ungdomsutbildning och naturligtvis för att få till ännu bättre spelare, säger Bengt Madsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".