Miljonskadestånd efter fartygskrock

Det var besättningen på det Cypernregistrerade fartyget Gdynia som gjorde fel och som därmed orsakade kollisionen med den kinesiska lastbåten Fu Shan Hai utanför Bornholm för ungefär två och ett halvt år sedan. Nu väntar skadestånd för rederiet.

Efter kollisionen 2003 sjönk Fu Shan Hai, och oljan från fartyget läckte ut och förorenade stränderna på Österlen. Gdynias rederi döms nu till motsvarande drygt 100 miljoner kronor i skadestånd till det kinesiska rederiet.

Det är domstolen i Rönne på Bornholm som på tisdagen kom med sitt utslag. Gdynias rederi hade stämt Fu Shan Hais rederi, men nu blir det alltså istället de som får betala för olyckan.

På sjön liksom på vägar gäller väjningsplikt, och enligt domen så var det Gdynia som 31 maj 2003 hade väjningsplikt. Vid olyckstillfället hade kaptenen på Gdynia lämnat över ansvaret för navigeringen till andrestyrmannen utan att ge tillräckliga instruktioner. När andrestyrmannen upptäckte Fu Shan Hai på sin radar, så girade han, men för sent.

Fu Shan Hais kapten hade slagit back för att undvika kollisionen, och när Gdynia i stället girade så var kollisionen ett faktum, konstaterar domstolen i Rönne.

Gdynias rederi ska nu betala 13,5 miljoner dollar, det vill säga ungefär 100 miljoner svenska kronor, plus rättegångskostnader till det kinesiska rederiet. Fu Shan Hais rederi ska, enligt domen, också  slippa att betala för de oljesaneringskostnader som svenska Kustbevakningen och Räddningsverket haft. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".