Flygkaptener får omplaceras som styrmän enligt Arbetsdomstolen

Malmö Aviation bröt inte mot kollektivavtalet när man degraderade flera flygkaptener till styrmän och därmed sparade in stora lönesummor. Det slog arbetsdomstolen fast på onsdagen.

– Vi trodde att den praxis och tillämpning som har varit på det här området skulle kunna gälla även fortsättningsvis, men det är uppenbarligen inte så längre, säger Mikael Rongve som är generalsekreterare i Svensk pilotförening.

– Det får ju konsekvensen att vi måste reglera det här ännu tydligare i våra kollektivavtal framöver, fortsätter Mikael Rongve.

Svensk pilotförening hävdade att de två tjänsteställningarna, i avtalets mening, är en och samma befattning, och att bolaget egentligen bara sänkte lönerna. Men arbetsdomstolen håller inte med, utan slår fast att inget i kollektivavtalet förbjuder omplacering. Malmö Aviations personalchef, Åsa Runnberg, säger att det här är en viktig dom.

– Vi vill kunna ha rätt mix av personal utifrån den produktion vi har i bolaget. Har vi behov av x antal kaptener och x antal styrmän, kan vi bevisligen göra den fördelningen utifrån det behov vi har i Malmö Aviation. 

Åsa Runnberg säger att hon känner till att även Skyways och Britannia planerar liknande omplaceringsåtgärder.

– Visst kommer det här att få effekter på branschen som helhet, säger Åsa Runnberg.

Men Malmö Aviation planerar i dagsläget inte några fler omplaceringar, och Åsa Runnberg hoppas att det inte ska behövas vid något ytterligare tillfälle.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".