Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Avtal snart klart för bro mellan Rödby och Puttgarden

Publicerat söndag 8 januari 2006 kl 13.07

Senast i april skrivs avtalet mellan Danmark och Tyskland om en fast förbindelse över Fehmarn Bält. Den nya koalitionen i Tyskland har tagit med byggandet av förbindelsen i sin regeringsförklaring.

När avtalet är klart tar det cirka tio år innan investeringen på 30 miljarder danska kronor är på plats mellan Rödby i Danmark och tyska Puttgarden.

En stötesten återstår - hur finansieringen ska gå till. Danmark vill ha samma lösning som för Öresundsbron, det vill säga statsgaranterade lån. Det kan tyskarna också tänka sig, men vill dessutom se privat kapital i projektet.

Det blir det tredje gigantiska broprojektet i regionen efter Stora Bält-förbindelsen, som öppnades 1997-98, och Öresundsförbindelsen, som stod klar 2000.

Av allt att döma blir det en snedkabelbro av samma typ som Öresundsbron, men större. Brodelen av Öresundsförbindelsen är 7,8 kilometer. Sträckan mellan Rödby och Puttgarden är 20 kilometer. Den segelfria höjden blir 65 meter, samma som vid Stora Bält. Man räknar med något färre fordon över bron till Tyskland än över Öresund. Samtidigt kommer det att kosta mer att köra över Fehmarn bält.

-Vi räknar med ungefär samma återbetalningstid som för Öresundsbron, säger Flemming Hansen. Det vill säga 25 år.

Han framhåller den positiva betydelse förbindelsen kommer att ha för Sverige som ju den här gången sitter vid sidan och tittar på och nämner att hans svenska kollega Ulrica Messing alltsedan dag ett varit positiv till projektet.

-Många frågar sig varför Sverige inte är med och betalar. Men det gör ju Sverige via EU, säger Hansen.

Han räknar med att EU står för 15-20 procent av kostnaderna för bygget och för hälften av kostnaderna för nödvändiga miljöundersökningar.

-Bron är ett miljöriktigt sätt att koppla samman Skandinavien och Centraleuropa. Det tror jag den miljöundersökning som offentliggörs den 30 januari kommer att visa, säger den danske transportministern.

Han påminner skeptikerna om att Öresundsbron till en början också sågs med skepsis.

-Se vilken jättesuccé den har blivit. Jag helt övertygad om att den här bron också blir en succé.

Sven Landelius, vd för Öresundsbron, tror dock inte att bron mellan Danmark och Tyskland får någon större betydelse för trafiken över Öresundsbron.

-Bron till Tyskland räknar jag med får större betydelse för godstrafiken på järnväg. Vi behöver få över mer gods på järnväg, säger han.

Lennart Hansson/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".