Posten ska bli tydligare

När Posten omorganiserade för ett par år sen blev det svårare för kunderna att veta vilka ärenden de skulle uträtta var. Så nu ska det förtydligas med nya skyltar som ska göra det lättare att hitta, säger Jan-Åke Svenningsson, som är chef för Posten i norra och mellersta Skåne.

Det var 2001 som Posten gjorde om, så att Svensk Kassaservice, där man betalar räkningar, blev fristående, och brev- och pakethanteringen i många fall hamnade i mataffärer. Så istället för ett ställe där man kunde uträtta alla ärenden finns det nu tre olika, Svensk Kassaservice, postombud och frimärksförsäljare.

Men i gengälld har det blivit fler ställen där man kan hämta ut paket, och tiden från det att ett paket kommer till Posten tills det hämtas ut har minskat rejält. Men postkunderna har alltså upplevt omorganisationen som otydlig.

Linnéa Mattisson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".