Citytunnelns betongfabrik på plats

En ny etapp har inletts i citytunnelbygget i Malmö. I Holma har man byggt en fabrik som ska gjuta de betongsegment som ska klä tunnlarna på insidan.

Tunnelväggarna ska hålla i över 100 år och det ställer stora krav på att man väljer rätt process.

– Det här är en välbeprövad metod. Vi behöver inte sänka grundvattnet, och det finns kompetens för metoden, säger Anders Mellberg, informationschef på Citytunneln.

85 000 kubikmeter betong kommer att ha passerat fabriken i Holma innan allt är färdigt. Det behövs också en massa maskiner och personal som tillsammans ska gjuta de delar som så småningom ska bli tunnelrör för tågen att åka igenom.

I september kommer den första borren till Malmö. Kring årsskiftet ska man ha dragit igång arbetet med att sätta fast segmenten inne i tunnlarna. Tre år räknar man med att det kommer att ta innan fabriken på Holma har gjutit färdigt och monteras ner.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".