Dyrt bygga bort tågolyckor

På måndagen inspekterades järnvägskorsningen utanför Hässleholm där en bilist omkom i helgen. Olyckan skedde i lördags när ett X2000 tåg kolliderade med en bil. Att bygga bort obevakade kan ibland vara svårt.

– I vissa fall kan det vara väldigt svårt om man inte kan hitta vägar dit. Och att sätta bommar på en korsning kostar uppåt två miljoner, säger Bo Olsson som jobbar med järnvägskorsningar på Banverket i Malmö.

De senaste tre åren har tre personer dött vid olyckor på obevakade järnvägskorningar i Banverkets södra region. Siffrorna gäller alltså olyckor vid korsningar som saknar både bommar och signallampor, som den i Kärråkra.

Det finns nästan 1 100 sådana i Banverkets södra region. Målet är att de ska bli allt färre och det blir de också. Men trots det har antalet olyckor vid järnvägskorsningar ökat de senaste åren.  För korsningen vid Kärråkra där det var en dödsolycka i helgen blir det nu en särskild utredning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".