Upplyst mark ska hindra olyckor med tåg

För första gången i Skåne använder Vägverket metoden att montera lampor i vägbanan för att öka säkerheten vid en olycksdrabbad järnvägskorsning. Det är järnvägskorsningen på väg 108 utanför Svedala som får den extra belysningen.

– Hela alltet har sin grund i en tragisk trafikolycka i november 2003. En dödsolycka där vi misstänker att bländning har kunnat ligga bakom, säger Lars Ekman, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket. Tanken med att ha lampor infällda i asfalten är att en förare som på något sätt blir bländad ändå ska kunna se varningsljusen i marken.

Korsningen utanför Svedala har varit olycksdrabbad. Flera gånger har bilar kört rakt genom nerfällda bommar. För att ytterligare höja säkerheten och öka bilisternas uppmärksamhet på korsningen så kommer hastighetskameror att sättas upp i höst. Men varningsbelysningen ska vara färdiginstallerad redan om ett par veckor. Faller försöket väl ut kan det få betydelse i hela landet.

– Det är tyvärr så att vi har rätt så många dödsolyckor i plankorsningar med järnvägen. Det är ett problem för hela Sverige, säger Lars Ekman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".