Färjeutspel om Öresundsbropriser

Färjerederierna som trafikerar farleden Helsingborg - Helsingör anklagar Öresundsbrokonsortiet för osund konkurrens. Andelen trafik på färjorna har minskat kraftigt, och det får Öresundsbron nu skulden för.

– Vi vill att man följer avtalet som finns mellan Sverige och Danmark, där färjetrafikens prissättning skulle vara en utgångspunkt. På lastbilstrafiken skiljer det 40 procent, säger Per-Olof Jansson, vd för Helsingborgs hamn, och ordförande i lobbyorganisationen Via Helsingborg-Helsingör.

För att uppnå så kallad konkurrensneutralitet föreslår Per Olof Janson att rederierna befrias från farledsavgifterna som uppgår till 25 miljoner om året, och att man anpassar Öresundsbrons rabattsystem till ett som liknar färjornas.

Men Öresundsbrons vd, Sven Landelius, håller inte med om att Öresundsbron skulle ägna sig åt osund konkurrens, och kallar utspelet för lobbyverksamhet.

– Vi agerar på en konkurrensutsatt marknad. Det gäller att konkurrera om kunderna med god service, tillgänglighet och bra priser, säger Sven Landelius, vd för Öresundsbron.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".