Oklar finansiering av nya perronger

För att klara det ökade antalet resenärer måste pågatågen förlängas och då måste hälften av länets pågatågsstationer byggas om. Men det är oklart vem som ska betala för det.

- På något viss måste vi lösa detta om vi inte ska tvingas tacka nej till fler resanden. Det kommer bli akuta problem här inom ganska kort, säger Mats Améen, trafikutredare på Skånetrafiken.

Antalet resenärer har fördubblats sedan Skånetrafiken bildades 1999. Och nu måste man köra med längre tåg för att klara trycket.

Men på hälften av pågatågsstationerna är perrongerna för korta, till exempel utmed Ystad-banan. Dessutom måste de handikappanpassas genom att kapas på höjden så att de passar de nya lägre tågen som ska köpas in. Det kommer att kosta omkring hundra miljoner kronor. Och den summan är ett lika stort problem.

- Det här är ju besvärligt eftersom de här investeringspengarna finns varken i Banverkets eller Skånetrafikens budget, förklarar Mats Améen.

Därför hoppas man på att de berörda kommunerna ska vara med och finansiera.

Men de kommuner som P4 Radio Malmöhus har pratat med är inte så intresserade av att betala för nya perronger.

- De anläggningar som finns till för att passagerare på ett säkert sätt ska kunna gå på och av tågen, det är inte kommunen i första hand som ska stå för dem utan det måste vara Banverket och Skånetrafiken, säger Bengt Ericsson, kommundirektör i Svedala.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".