Strålande tider för alkolåstillverkare

Det går bra för företag som säljer alkolås. Alkolåsen har blivit en konkurrensfaktor på transportmarknaden, och det gynnar återförsäljarna. På Malmöföretaget Foxguard, som säljer alkolås, har man märkt av det ökade intresset.

Vd:n Marcus Thuresson tror att tillväxten beror på en attitydförändring.

– Tidigare var det så att hade man alkolås så hade man förare med problem, men idag har opinionen vänt och det är istället en kvalitetsstämpel, säger han.

Flera åkerier i Skåne har infört låsen, och Skånetrafiken har inför höstens upphandling ställt krav på alkolås i samtliga bussar.

Det är emellertid en dyr investering för dom företag som väljer att satsa på alkolås. Det är också priset som gjort att alkolåsen inte ännu tagit steget ut på personbilsmarknaden tror Marcus Thuresson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".