Lars Gustafsson (Foto: Stina Gullander/SR)

Lars Gustafsson

av Anders Carlberg.

Lars Gustafsson hör till våra mest produktiva författare, inte bara när det gäller antalet utgivna skönlitterära verk, poesi och prosa. Han har också publicerat reseskildringar och akademiska avhandlingar inom så olika ämnen som filosofi, matematik och litteraturvetenskap.
Under en del av 70-talet var han bosatt i Berlin och i början av 80-talet bröt han upp från Sverige och har sedan dess varit verksam som professor vid universitetet i Austin, Texas. Där tilldrar sig också hans senare romaner, den så kallade Texastrilogin som i höstas avslutades med Dekanen, där vi möter en mystisk man med ett förflutet som Vietnamnveteran.
Som dramatiker har Lars Gustafsson spelats på scener i Tyskland och Sverige men framför allt av radioteatrarna i samma länder, som också dramatiserat flera av hans romaner, t.ex. den nyligen filmade Yllet, en 60-talsskildring av hur en lätt resignerad gymnasielärare plötsligt upptäcker ett matematiskt geni i sin klass i den västmanländska småstaden.

Ola Billgrens bilder och drömmar och Färmansbo sluss är Lars Gustafsson återkomst både till dramatiken och det svenska landskapet. Det är små, skissartade stycken, ”dialoger” som författaren själv kallar dem. En tredje sådan hoppas vi kunna presentera i höst, Claeson, Hallstahammar. Små pjäser men stora ämnen som vidrörs med fjäderlätt hand. Var går gränsen mellan nuet och det förflutna? Vad är måleriets gåta? Tror du på Gud? Ja eller nej?

Ja, vad kan man säga mer? Han är en av våra mest översatta författare - ja, då räknar jag inte med Åke Edwardson och de andra deckarförfattarna, men för att vara romanförfattare och poet. De senaste åren har hans böcker kommit samtidigt på tyska och svenska och en hel del av dem också på engelska och franska. I Tyskland sitter han i olika kommitéer och prisjuryr och betraktas snarast själv som tysk författare.

Som kritiker var han länge verksam i Expressen, gick senare över till SvD och är nu tillbaka i Expressen sedan något år. Han har varit invecklad i många fejder, litterära och andra, och kan väl minst av allt betraktas som poltiskt korrekt. Men han är utan tvekan en av våra mest betydande författare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".