1 av 4
Henric Holmberg - Heligt land (foto: AORTA)
2 av 4
MBs pass
3 av 4
MBs pass
4 av 4
MBs pass

Heligt land

av Magnus Berg

Det enda sättet att kunna lita på betraktaren, berättaren, är om du får se vem betraktaren är”, som Hare skriver i sin publicerade dagbok (Acting Up 1999) från repetitionsperioden: ”Det enda sättet att skildra den här konflikten på ett någorlunda rättvist sätt är att skita i allt skådespeleri, och sätta betraktaren på scenen!”


Pjäsen, med David Hare i rollen som David Hare, fick namnet Via Dolorosa, och blev en stor succé både i London och på Broadway i New York. Till formen är den ett föredragsliknande referat av möten med israeler och palestinier, men kom trots sin lågmäldhet att väcka känslor på ett sätt som Mellanösternfrågan inte gjort på länge. Många kvällar utspelade sig det egentliga dramat i bänkraderna, och teatern blev just den samhällsbarometer Hare önskat sig.

Varför pjäsen fått sitt namn är lite av en gåta eftersom den handlar uteslutande om israeler och palestinier. Via Dolorosa, lidandets väg, kallas den väg som Jesus bar sitt kors mot Golgata. I verkligheten är den en liten oansenlig gata i Jerusalems gamla stad, inklämd bland souvenirbutiker och andra attraktioner. Den som vandrar här idag får lätt en känsla av att vara på besök och lite i vägen, ungefär på samma sätt som man som utomstående västeuropé kan få när man ska försöka förstå fredsprocessen. Kanske är det därför pjäsen fått sitt namn, för i detta drama spelar kristenheten en roll i den yttersta marginalen.

I Sverige togs pjäsen snabbt upp på Göteborgs Stadsteater (övers: Magnus Hedlund, regi: Jasenko Selimovic). Henric Holmberg spelade rollen som David Hare. Eller ska man säga David Hare som spelade David Hare, såsom Stephen Daldry regisserat honom.

Denna radioversion, kallad Heligt land, har vi krånglat till det ytterligare och lagt till texter från bland annat ovan nämnda dagbok, dokumentära inslag från Israel/Palestina, samt utdrag från den svenska scenföreställningen. Den har blivit ett sammelsuriskt collage som pendlar mellan tid och rum, och där handlingen även inbegriper själva pjäsens egen tillblivelse. Förhoppningen är att föreställningen ska förmedla något av det känslomässiga kaos, som tycks vara det naturliga tillståndet i konfliktens kärna. Magnus Berg som ansvarar för föreställningens regi och produktion Har tidigare producerat ett antal radiodokumentärer och reportage från Israel/Palestina.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".