Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fantastiska öden och världar – klassiska och nyskrivna dramaupplevelser.

Politisk teater

Scum, 2083, Det sovande folket. Det tycks just nu komma en våg av teater byggd på manifest. Varför det? Den frågan blev jag ombedd att besvara i God morgon världen i helgen. Och mitt svar löd ungefär som följer.

Jag tror att många människor upplever att något är fel i samhället och längtar efter en förändring. Samtidigt upplever man att politiken inte talar i klartext om vad felet är eller ger några svar. Det gör att det finns ett tomrum i det offentliga samtalet att fylla. En efterfrågan helt enkelt. Det känner naturligtvis teatern av. Då teatern alltid varit snabb på att reagera på den tid i vilken man verkar.

Och här passar manifesten perfekt. Det är ju skrivna för att ge svar. Men jag undrar vad som händer på sikt med dessa ombytta roller. När politiken förvandlas till teater och teatern börjar leverera svaren.

Jag är rädd för en utveckling där konsten inte längre vågar ta omvägen via fiktionen. Kanske av tidsbrist. Eller för att man upplever att bildningsnivån hos dess åskådare gör att de inte är mottagliga för ett annat språk än den så kallade verkligheten. För jag tror vi behöver fiktionen.

Det är lätt att kalla manifestteatern för politisk teater. Men jag skulle inte vilja kalla den det. Det sägs att vi just nu upplever en renässans för den politiska teatern, men jag är tveksam. Politisk teater är ett komplicerat begrepp och används ofta i något nedsättande syfte. De flesta tänker omedelbart på 60/70 tal eller Brecht. Eller får någon blid av ett plakat. Men är detta politisk teater? Jag har aldrig riktigt kunna tycka det.

Och den andra fråga jag denna vecka blev ombedd att besvara (fast då inte i God morgon världen utan i ett samtal på folkteatern i Göteborg) var just det ” Vad är politisk teater?” Puh tänkte jag. Inte igen. Jag vet inte hur många gånger jag suttit i diverse paneler där man med akademiskt ordklyveri grottat runt i begreppet i timmar utan att komma någon vart. Eller bara kommit fram till det allmänna uttalandet att ”all teater är politisk” typ.

Men nu var jag alltså tvungen igen. Och plötsligt kom jag på det: Politisk teater måste ju vara teater som går den politiska maktens intressen. Det borde ju vara självklart. Med andra ord är det politisk teater Nordkoreas diktator skapar när han kidnappar Sydkoreas främsta regissör och skådespelerska. Det Hitler sysslade med i tredje riket när han till Wagners musik med människor i olika jätte formationer hänförde massorna är politisk teater. Och med denna definition är det politisk teater när Stockholms stad gör sin gigantiska invigningsshow av tele2 arena med vårt lands främsta artister. Och det rimmar ju mycket väl med att kulturministern nu faktiskt kallas kulturarbetare.

Och väljer man denna definition då har jag gjort politisk teater en enda gång i mitt liv. Och det var när jag tagit ett sådant jobb som alla kulturarbetare uppmanas att ta. I en av de sk kreativa näringarna eller upplevelseindustrin. Det var när jag tackade ja till att regissera en lanseringsshow åt ett av våra största vitvaruföretag på en jättearena i Jönköping där man skulle lansera en ny kyl frys ugn och spis inför ett par tusen kunder som flugits in från hela världen.

Snacka om att gå maktens intressen. Men det intressanta om som händer om vi väljer att se detta som politisk teater är att vi får vi helt nya verktyg att analysera vad det är som faktiskt händer omkring oss och kanske även mod att låta teatern återta fiktionen och skapa berättelser som är mer komplexa än den så kallade vekligheten. För jag tror att det endast är på detta sätt som den kan stimulera vår fria tanke till att skapa en verklig förändring. Och på så sätt kanske få konsekvenser som är politiska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".