Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Fantastiska öden och världar – klassiska och nyskrivna dramaupplevelser.

Radioteatern - Januari 2015

Publicerat måndag 8 december 2014 kl 10.49
Sköra liv (Foto: Søren Meisner ©)
1 av 9
Sköra liv (Foto: Søren Meisner ©)
I Norrlands akvavit medverkar bl a Mirja Burlin, Stig Östman och Lena Granhagen. (Foto: Lena Lahti)
2 av 9
I Norrlands akvavit medverkar bl a Mirja Burlin, Stig Östman och Lena Granhagen. (Foto: Lena Lahti)
Någons heder: Wahid Setihesh, Johan Gry och Aga Hasttyar.
3 av 9
Någons heder: Wahid Setihesh, Johan Gry och Aga Hasttyar.
Shanti Roney, Liv Mjönes och Anna Wallander i "Stjärnans ögonblick" (Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)
4 av 9
Shanti Roney, Liv Mjönes och Anna Wallander i "Stjärnans ögonblick" (Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio)
I Gyllene draken: Gunilla Rydholm Eriksson, Isak Hjelmskog, Lennart Eriksson, Jussi Larnö och Niki Gunke Stangertz (Foto: Superstudio)
5 av 9
I Gyllene draken: Gunilla Rydholm Eriksson, Isak Hjelmskog, Lennart Eriksson, Jussi Larnö och Niki Gunke Stangertz (Foto: Superstudio)
Martin Rosengardten (Foto: Radioteatern/Sveriges Radio)
6 av 9
Martin Rosengardten (Foto: Radioteatern/Sveriges Radio)
Victor Ström (Foto: Jan Cruseman)
7 av 9
Victor Ström (Foto: Jan Cruseman)
Henriette Rasmussen (Foto: Privat)
8 av 9
Henriette Rasmussen (Foto: Privat)
Ernst-Hugo Järegård (Foto: Wikimedia Common)
9 av 9
Ernst-Hugo Järegård (Foto: Wikimedia Common)

Fredag 2 januari 19.03

Norrlands akvavit

av Torgny Lindgren.
Dramatisering: Gunnar Eklund och Agneta Elers-Jarleman.
Med bl a: Stig Östman, Roland Hedlund, Lena Granhagen, Sara Arnia, Björn Gedda, Mirja Burlin.
Berättare: Torgny Lindgren.
Musik: Cay Nyqvist.
Regi: Agneta Elers-Jarleman.

En gång frälste väckelsepredikanten Olof Helmersson en hel bygd. Många år senare kommer han tillbaka för att säga att han hade fel. Han har genomskådat allt – det finns ingen Gud och om man är död är man död.

De flesta i hans gamla församling är borta, och av dem som finns kvar är det inte många som vill lyssna till hans nya budskap.

Efter föreställningen: Möte i Paris av och med Torgny Lindgren. Torgny Lindgren berättar om när han och författarkollegan Göran Tunström besökte Paris.

(Från Radioteatern Luleå 2012)


Lördag 3 januari 13.30

Den magiska cirkeln

En svensk version av den grönländska dokumentären Angutit iloqqasut av Henriette Rasmussen i samarbete med Rikke Houd.
Översättning: Ulla Herdin.
Svenska röster: Henriette - Lisbeth Johansson, Allan - Adam Lundgren, Yoko - Dag Malmberg och Kari - Jan Coster.
Produktion: Rolf Hilton och Christer Ekbom.

En berättelse om manligt missbruk och våld, men också en kärleksförklaring till det grönländska och till dem som kämpar för att återfå sin värdighet. Det är en berättelse om en manscirkel.

Det här är en svensk version av en grönländsk dokumentär där originalspråket finns med och bildar den atmosfär som placerar berättelsen i sin miljö.

Det är en vemodig historia, men full av hopp och ger en inblick i människors liv efter förändrade livsvillkor. Den sätter sitt fokus på vad som händer när man rubbar cirklarna och där bedövande medel leder till destruktivitet.

(Från SR Göteborg)


Fredag 9 januari 19.03

Alberte och Jacob

av Cora Sandel.
Översättning: Gun-Britt Sundström.
Dramatisering: Emma Broström.
Med: Anna Carin Henricsson, Peter Viitanen, Jussi Larnö, Veronica Dahlström, Lisbeth Johansson, Anna Harling, Mia Höglund Melin, Ashkan Gohds, Bahador Foladi, Jessica Zandén, Marina Nyström, Stefan Gödike.
Musik: Henrik Rylander.
Regi: Anna Sjövall.

Cora Sandels böcker om Alberte har blivit klassiska - Alberte och Jakob, Alberte och friheten och Bara Alberte. Den första boken, från 1926, har nu dramatiserats för radio. Där möter vi det nordnorska syskonparet i en miljö där längtan bort är central. Jakob, som är pojke, tillåts att ge sig av, medan Alberte förväntas bli kvar. Hon är ju flicka… Alberte och Jakob är en pjäs om längtan, orättvisor och konventioner.

Cora Sandel, pseudonym för Sara Fabricius, föddes i Kristiania 1880, växte upp i Tromsö och flyttade till Sverige 1921. Hon försökte, men lyckades aldrig etablera sig som konstnär. Hennes författardebut kom sent. Vid 46 års ålder och i samband med skilsmässan från sin svenske make, skulptören Anders Jönsson släpptes boken Alberte och Jakob som kom att bli den första i den klassiska trilogin om Alberte.
(Från SR Göteborg 2012)

Före föreställningen: Om Cora Sandel En introduktion av Ludvig Josephson.


Lördag 10 januari 13.30

Någons heder

av Aga Hasttyar och Wahid Setihesh.
Med: Aga Hasttyar, Marall Nasiri, Mina Azarian, Marie Delleskog, Miran Kamala, Dilshad Hasttyar, Wahid Setihesh.
Regi, dramaturgi: Johan Gry.
Om mekanismerna bakom det vi kallar hedersrelaterat förtryck och hur en gammal tradition i en ny tid och i ett nytt sammanhang kan bli perverterad och destruktiv. I någon mån är alla inblandade offer.

Pjäsen berättar om hur en familj påverkas när ett diffust begrepp som "heder" leder till att ett väldigt påtagligt grupptryck vill ställa saker tillrätta. I centrum står två syskon, en flicka och en pojke, som båda är fångna i en tradition med rötter långt borta, för länge länge sedan, men som idag kan få smärtsamma konsekvenser. 

Dottern i familjen med rötter i mellanöstern vill bli en del av det svenska samhället hon lever i. Hon ifrågasätter gamla strukturer och vädjar till sin familj om större frihet och att få bestämma mer över sitt eget liv. När hon blir synlig på stan, ensam med en ung man, brakar helvetet lös. Hemma börjar telefonen ringa. Familjen riskerar att bli paria inom släkten. Hennes far riskerar att bli utfryst av sina vänner, och sonen att skämmas inför sina kamrater. Pappan lägger ansvaret för familjens heder på sonen. "Gör nånting åt det, men slå henne inte…"

Situationen blir som katten på råttan, råttan på repet... Sonen känner hur pressen på honom ökar och hans lösning blir drastisk. Pjäsen skildrar inget fysiskt våld, men väl grupptryckets psykologiska våld.

(Från SR Göteborg i ett samarbete med Gry Produktion 2012)


Fredag 16 januari 19.45

Gyllende draken

av Roland Schimmelpfennig.
Översättning: Ulf Peter Hallberg.
Med: Gunilla Rydholm-Eriksson, Isak Hjelmskog, Jussi Larnö, Lennart Eriksson och Niki Gunke Stangertz.
Ljud: Rolf Hilton. Producent: Christer Ekbom.
Regi: Anna Sjövall.

På den lilla thai-kina-vietnam-take away-restaurangen Gyllene Draken arbetar fem papperslösa invandrare. När en av dem får tandvärk startar en kedja av händelser som binder samman de boende i huset ovanför med resten av världen.

Under en ljum sommarkväll smälts hela vår omänskliga samtid ner i omständigheterna runt en skål med thai-soppa, en rörtång och en syrsa som slutat sjunga.

Den tyske dramatikern Roland Schimmelpfenning vann pris för bästa pjäs på Theatertreffen i Berlin 2010. Pjäsen hade Sverigepremiär på Borås Stadsteater 2011 och sänds nu som Radioteater.

(Från SR Göteborg 2012 i samarbete med Borås Stadsteater.)


Lördag 17 januari 13.30

En misslyckad föreställning

av Daniil Charms.
Med: Janna Granström, Martin Rosengardten, Erik Bolin.
Ljud: Frida Englund.
Översättning, regi: Dmitri Plax.
Daniil Charms hette den författare som ägnade sin korta levnadstid åt att skapa en ny litteratur i ordens egentliga bemärkelse. Charms publicerade sig praktiskt taget aldrig under sin livstid, men en, av honom för tryck förberedda, manuskript heter "Händelser". Det är nog en ganska bra beskrivning av hans sätt att se på livet. Händelser är det som livet består av. Och det kan vara vad som helst - från ett absurt anklagande tal på Första sovjetiska Författarkongressen till en dans som leder till ett slagsmål med dödlig utgång. Allt kan hända, speciellt om du lever i kamrat Stalins land under kamrat Stalins tid bland kamrat Stalins folk...

Den 23 augusti 1941 blev Daniil Charms arresterad för andra gången och försvann för gott. Mitt under den tyska belägringen av Leningrad hade sovjetmakten inget viktigare för sig än att arrestera och döda en poet. Det förefaller dock inte helt ologiskt för kanske det enda som alla totalitära regimer är livrädda för, är det, ur deras synvinkel, meningslösa skrattet: det går ju inte att bemöta det absurda med ideologiska resonemang.

(Från 2012)


Fredag 23 januari 19.45

Stjärnans ögonblick

av Clarice Lispector.
Övers: Örjan Sjögren.
Manus och regi: Magnus Berg.
Med: Anna Wallander, Shanti Roney, Liv Mjönes, Sverrir Gudnason, Gloria Tapia, Katarina Weidhagen, Ia Langhammer, Jan Ärfström.
Originalmusik: Daniel Bingert, Magnus Berg och Juan Romero.
Dessutom hörs: "Una furtiva lagrima" av Gaetano Donizetti med Enrico Caruso samt Joshua Bell, "Brazil" med Klaus Wunderlich, "Tomorrow's song" med Olafur Arnalds och "No sad songs for me" med Hildegard Knef.
Ljud: Monica Bergmark. 

I filmer, pjäser och böcker ser vi henne överallt – den värnlösa svaga kvinnan som behöver den starke trygge mannens beskydd. Men finns denna ömkliga kvinna på riktigt, eller är hon en gestalt som uppstår i betraktarens öga? Och i så fall - varför?

Strax före sin död 1977 skrev den brasilianska modernisten Clarice Lispector den halsbrytande metaromanen Stjärnans ögonblick. I Radioteaterns version hör vi bland andra Liv Mjönes, Shanti Roney, Sverrir Gudnason och Anna Wallander i ett filosofiskt farsliknande drama om människan, hennes kärna och författarens makt att definiera denna. I vår mediefierade tid har Lispectors moderna klassiker blivit aktuellare än någonsin.
Radioteatern sänder en dramatisering av Clarice Lispectors sista roman "Stjärnans ögonblick".

(Från 2012)

Efter föreställningen: Om Stjärnans ögonblick Örjan Sjögren som översatt Stjärnans ögonblick och skådespelaren Katrina Weidhagen samtalar med regissören Magnus Berg.


Premiär!

Lördag 24 januari 13.30

Sköra liv 

av Sofie Volquartz Lebech.
Övers: Petra Berg Holbek.
I rollen som kvinnan: Petra Fransson, forskarröster: Erik Mikael Karlsson.
Ljud: Jan Waldenmark. Producent: Henrietta Hultén.
Regi: Petra Berg Holbek.

Kan man jämföra autoimmuna sjukdomar med terrorism? I föreställningen Sköra liv leker den danska författaren Sofie Lebech med att ett sådan sätt att tänka -att laborera med metaforerna. ”Efter 11 september jämförde Jacques Derrida terrorism med en autoimmun process. Terrorism och autoimmuna sjukdomar har det gemensamt, att de inte kan bekämpas, eftersom hotet kommer inifrån. Den dubbla metaforen intresserar mig: Terrorism fungerar som en autoimmun sjukdom, och autoimmuna sjukdomar fungerar som terrorism i kroppen.”

Baserat på egna upplevelser av att drabbas av en sällsynt autoimmun sjukdom och inspirerad av de franska filosoferna Jacques Derrida och Jean Baudrillard samt av den amerikanska författaren Susan Sontag har Sofie Lebech skapat en performanceföreställningen Skrøbelige Liv. Uppsättningen fick stor uppmärksamhet och blev prisbelönt av Statens Kunstfond 2014. I sin prismotivering 2014 skriver Statens Kunstfond bl.a ”…med dogmatisk enkelhet skapar Lebech en mångskiftande, exklusiv och berörande upplevelse som ger livet perspektiv.”

Den svenska regissören Petra Berg Holbek, bosatt i Köpenhamn, har översatt till svenska och gjort bearbetningen från performance till radioteater. Hon har regisserat flera tidigare föreställningar för radioteatern i Malmö. Petra Berg Holbeks arbete spänner över så skilda områden som fysisk visuell scenkonst, platsbaserade projekt, happenings dokumentarism och ny dramatik.

I rollen som kvinnan hör vi Petra Fransson som i sitt forskningsarbete vid Teaterhögskolan i Malmö senast (2014)arbetat med  ”Skådespelandets radikala potential”  där hon vill ” artikulera skådespelaren som upphovsman och en sådan positions utmaningar och möjligheter”. 
(Från SR Malmö)


Fredag 30 januari 19.45

Månadens klassiker: Backanterna

av Euripides.
Övers: Tord Baeckström.
I rollerna: Dionysos - Ernst-Hugo Järegård, Körledaren - Gun Arvidsson, Teiresias - Toivo Pawlo, Agaue - Jane Friedman, Kadmos - Jan Erik Lindqvist, Pentheus - Per Myrberg, Budbäraren - Ulf Brunnberg.
Regi: Göran O Eriksson.
Dionysos har återvänt till Thebe för att återupprätta sin mor, som misstroddes då hon påstod att Zeus var far till Dionysos. I Thebe härskar Pentheus, som låter fängsla Dionysos i tron att han är en präst i den nya backanalkulten. Men hämnden låter inte vänta på sig...
(Från 1971)

Föreställningen inleds av Lill-Marit Bugge. Norska Lill-Marit Bugge fick sitt stora publika genombrott tillsammans med Anna-Lena Brundin i SVTs Daily Live som Nancy och Carina, och Marja&Agneta. I början av 90-talet var hon chefredaktör på det erotiska magasinet Cupido (senare CupidZero). På sin hemsida presenterar hon sig så här: "Jag - Lill-Marit Bugge. Jag brukar läsa dikter, sjunga och dansa, spela några låtar på gitarren, säga lustiga saker, räta till strumpbyxorna och lite annat dittan o dattan. Ibland kanske jag gör nåt helt annat..."


Lördag 31 januari 13.30

Reklamen är livsfarlig

efter Sven Lindqvist roman i dramatisering och regi av Kajsa Isakson.
Med: Victor Criado, Gustav Deinoff, Patrik Hont, Ulrika Nilsson, Clara Norman, Tito Pencheff, Richard Sseruwagi, Victor Ström, Johnny Söderberg, Bahar Tunström Pars.
Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir.
Ljud: Erland von Heijne. Inspicient: Sven Philip.
Dramaturg och producent: Magnus Jacobsson.

När boken Reklamen är livsfarlig av Sven Lindqvist publicerades 1957 blev det ramaskri. Recensenter och debattörer kastade sig över den unge författaren. Han blev av med alla sina skrivuppdrag för den dagspress som ju var beroende av annonsering, och gick i exil i Grekland i två år. I boken förutsåg Sven Lindqvist de långa reklamavbrotten i tv-filmer, att barnen skulle bli märkesfixerade konsumenter och att föräldrarna skulle blanda ihop kärleken till sina barn med kravet att ge dem allt som syns i reklamen. Femtiofem år senare har Sven Lindqvists framtidsvision blivit ett faktum. 

- Har vi har vant oss vid reklamen? frågar sig Kajsa Isakson, regissör som nu iscensatt boken som radioteaterföreställning. Finns det en annan acceptans, är reklamen normaliserad? När vi står i tunnelbanan, åker buss, lyssnar på reklamradio eller ser på tv är det svårt att komma undan. Har vi ett fritt, eget val? Får vi drömma våra egna drömmar?

”Vi upplever lust och olust i enlighet med inlärda värdebegrepp. Kanske hade vi känt oss bättre till mods om allting varit lite mera konstgjort. Vi saknade den lockande förpackningen. Ingenting var arrangerat för att göra intryck på oss. Man borde ha överdrivit himlen något, denna högförädlade himmel med natursmak, högre och blåare än alla andra, mild som ett leende, aldrig rörd av människohand.” Sven Lindqvist ur Reklamen är livsfarlig.

(Ett samarbete med Unga Klara från 2012)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".