Många flygklubbar meddelar inte om kortare flygningar

Vid flygolycka utanför Tidaholm i tisdags hade man inte lämnat någon så kallad färdplan till flygtrafikledningen, vilket gjorde att det tog lång tid innan någon fick reda på att planet saknades. Och det är ovanligt att medlemmar i flygklubbar meddelar flygtrafikledningen när de ska ut på kortare flygningar.

- Det främst skälet är naturligtvis att det i vissa områden inte krävs färdplan, säger Athi Hietala, sakkunnig inom flygtrafiktjänsten på Luftfartsstyrelsen.

Färdplanen ger information om vart och hur länge man ska flyga. Meddelar sedan inte piloten att planet landat så larmas flygräddningen.

Vid flygkraschen i tisdags tog det många timmar innan någon uppmärksammade att planet inte kommit tillbaka, vilket försenade räddningsinsatsen.

Vid korta flygningar från obemannade flygplatser och i okontrollerade luftrum, som i Tidaholm, finns det inget tvång att lämna in en färdplan. Och flera andra flygklubbar i Skaraborg säger att man inte lämnar färdplaner vid kortare flygningar. Ofta är det bara anhöriga som vet att piloten är uppe i luften, och kanske någon annan in klubben som sett att planet är bokat. Vid längre flygningar eller mörkerflygningar så lämnas däremot alltid färdplaner in.

Och enligt Athi Hietala upplevs det inte från Luftfartsstyrelsens sida som ett problem att det sker många flygningar som ingen behöver veta om.

- Det har inte diskuterats. Fallen där det här med färdplan skulle vara orsaken till att man inte hittas är få enligt min uppfattning. Det finns andra saker som är viktigare att reglera än just detta, säger Athi Hietala.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista