Lidköping

Sjukvårdspersonal går kurs i bemötande

Allt fler patienter anmäler att de är missnöjda med hur vårdpersonal inom primärvården bemött dem.
Samtidigt minskar klagomålen gällande sjukhuspersonal, enligt patientnämnden.
På sjukhuset i Lidköping får personalen professionell handledning i hur de ska bemöta patienter.
- Det har stärkt mig. Jag tar med mig erfarenheterna till nästa gång jag är med om en liknande situation, säger sjuksköterskan Helen Hallman.

På medicinavdelningen på Lidköpings sjukhus träffas personalen en gång i månaden för att tillsammans med handledare och prata om möten med patienter som gått fel eller som blivit bra och vad de kan göra annorlunda. 

Att patienter klagar över bemötandet från vårdpersonal blir enligt patientnämnden vanligare inom primärvården, men minskar på sjukhusen.  

Kristina Svensson som är ställföreträdande enhetschef på medicinavdelningen anser att bemötandet av patienterna är otroligt viktigt inom vården då många känner oro inför sjukhusbesöket: 

– Man är i underläge gentemot personalen eftersom man är sjuk. Därför är det viktigt att vi möter dem på rätt sätt så att de känner sig trygga. Vi blir alltmer medvetna om att patienter ställer högre krav på att vi inte kan handskas med det här hur som helst.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista