Bilar skrotas istället för att lagas

Det blir allt vanligare att bilar skrotas efter en krock eller plåtskada istället för att de lagas. Orsaken är att nya bilar är så avancerade att bara en liten skada kan kosta 10 000-tals kronor att fixa.

De senaste åren har bilplåtslagare fått mindre att göra på varje bil. För det blir allt vanligare att bilar som krockas skrotas istället för att lagas.

- Jag tycker det är mer inlösen nu än det var för tio år sedan, säger bilplåtslagaren Nicklas Svensson.

Dyrare att laga
Nyare bilar med moderna elektroniska system och avancerade delar under skalet blir allt dyrare att laga. Även en liten buckla kan ställa till stora problem.

- Det kan ju se väldigt lite ut. Man har kört in i en dragkrock och sedan få man byta både lyktor, stötfångare och kylare på bilen, berättar Nicklas Svensson.

Och när repreationen blir för dyr blir det billigare för försäkringsbolaget att helt enkelt köpa ut bilen och skrota den.

Dåligt för miljön
- Det är säkerhetssystem som airbag och sådant, som är dyrt och gör att bilen inte bli lönsamt att laga, säger Nicklas Svensson.

Den här utvecklingen är inte bara är dålig för miljön - när ibland nyare bilar skickas till skroten och ägaren måste köpa en ny - utan även en tråkig utveckling för många av Nicklas Svenssons kunder som tvingas skrota sin bil.

- Har man haft bilen länge i sin ägo, man vet vad man har och tycker bilen är bra, då kan det vara tråkigt, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".