Potatisreklam betalas av EU

En påse med pengar från EU ska få svenskarna att äta mer potatis.
Nästan 10 miljoner svenska kronor ska under tre år betala ett marknadsföringsprojekt.

- Vi kommer dels att använda pengarna till direktreklam och dels till information om potatisen till både konsumeter och handlare, säger Lars Elofsson ordförande i branschorganisationen Svensk potatis.

För att höja potatisens status satsas alltså nästan 10 miljoner kronor varav EU står för hälften av stödet och resten av pengarna går staten och branschorganisationen Svensk potatis in med.

Enligt Lars Elofsson ligger projektet rätt i tid då det verkar ske en attitydförändring och intresset för potatisen är större nu än bara för ett par år sedan.

Med tv-reklam och nya förpackningar ska potatisen exponeras på ett bättre sätt. Och samtidigt ska också miljön göras mer säljande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista