Skaraborg

Långa teleköer knäcker socialsekreterare

Socialsekreterarna i Mariestad slår nu larm om att Försäkringskassans telefonservice inte håller måttet.
Telefontjänsten är stundtals så nerringd att det är hundra samtal före.
- Inte tillfredsställande, säger Mikael Erickson, socialchef i Mariestad.

Försäkringskassan håller nu på att utbilda fler telefonhandläggare, och tror att köerna snart ska minska. 

En stor omläggning av Försäkringskassan trädde i kraft tidigare i år. Sedan dess har telefonköerna ökat dramatiskt, och nu reagerar också andra myndigheter på att det är svårt att komma i kontakt med kassan.  

Idag är Skövde den enda kommunen i Skaraborg där Försäkringskassan har öppet fem dagar i veckan.

Sju kontor har fått minska sina öppettider till två gånger i veckan, och de sju resterande har bara öppet vid tidsbokning.  

Neddragningarna har lett till att trycket på telefonisterna har ökat.

– Det har varit bekymmersamt. Våra socialsekreterare har fått sitta i köer med ett hundratal före. Det är liksom inte rimligt, säger Mikael Erickson. 

Och när socialsekreterarna inte kan få tag på en handläggare, så innebär det en risk för dem som är i behov av hjälp från kommunen, menar han:  

– Det knyter upp personal. Det fördröjer ärendena på ett icke tillfredsställande sätt, säger Mikael Erickson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".