ARN menar att köpet ska hävas. (Foto:Scanpix)
FALKÖPING

Missnöjd bilköpare får rätt

Företaget Mobilen AB i Borås ska kompensera en missnöjd kund i Falköping. Det anser Allmänna reklamations-nämnden, efter att den granskat en tvist om en bilaffär.

Falköpingsbon betalade handpenning för en bil som företaget skulle leverera till honom den 25 januari, eller högst en vecka senare.
När mannen bad att få ett skriftligt leveransavtal svarade företaget att det räckte med ett muntligt avtal.

Tiden gick, men någon bil levererades inte. I mitten av mars hoppade Falköpingsbon av affären.

Eftersom han varken fick handpenningen tillbaks från företaget eller någon bil så vände han sig till Allmänna Reklamationsnämnden, som nu går på hans linje.

ARN anser att företaget bör låta mannen häva köpet på grund av att hela affären försenats.

Företaget hävdar å sin sida att dröjsmålet bland annat berott på att kunden ville ha extrautrustning monterad i fordonet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".