Kritik mot krånglig ROT-blankett

Många hantverkare riskerar att få vänta på att få tillbaka sina pengar efter att ha gjort ett arbete som ger kunden rätt till ROT-avdrag. Orsaken är att många småföretagare inte vet hur de ska fylla i blanketten till Skattemyndigheten rätt.

Dessutom har Skattemyndigheten fått in betydligt fler ansökningar om ROT-avdrag än väntat.

– Det har kommit in betydligt fler än vad vi hade räknat med. Men tyvärr är många blanketter ofullständigt ifyllda, säger Bengt Hansson på Skatteverket.

Tidigare var det kunden som fick göra avdraget i sin nästa deklaration. Men från första juli infördes den nya så kallade fakturamodellen vid ROT-avdrag.

Det innebär att kunden direkt får dra av halva arbetskostnaden upp till 50 000.

Efter utfört jobb får hantverkaren ansöka om att få tillbaka pengarna för ROT-avdraget från Skattemyndigheten. Det ska ta tio dagar. Men enligt Skatteverket är många av hantverkarnas ansökningar fel ifyllda. Ofta saknas kundens personnummer, fastighetsbeteckningen där jobbet utförts eller att man skrivit kostnaden för hela jobbet istället för bara arbetskostnaden.

Blir blanketterna fel ifyllda får hantverkaren vänta på sina pengar. 

Lars Holm, regionchef på Företagarna, tycker att det var bättre som det var innan första juli. Med skillnaden att kunden får tillbaka sina ROT-avdragspengar efter bara någon månad.

– Våra småföretagare är jätteduktiga på sitt hantverk men de vill ju gärna att den administrativa bördan minska istället för att öka. Nu är det inget bra system, det har verkligheten visat, säger Holm.

Johan Gustafsson
johan.gustafsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista