KARLSBORG

Polisen erkänner telefonmiss

Polisen dök aldrig upp och hjälpte till när Peter Yström och hans jaktlag försökte stoppa en påverkad man i skogarna utanför Karlsborg. Själv var han nära att bli överkörd av mannen. Nu svarar polisen att den som tog emot samtalet inte gav händelsen högsta prioritet.

Glenn Sjöberg är sektionschef för länskommunikationscentralen i Västra Götaland berättar vad som skedde när Peter Yström ringde till polisen.

– Operatören tar emot telefonsamtalet och noterar den information som han får, därefter gör han avvägningar. Bedömningen i det här fallet blev att han noterade samtalet som en "trea". Prioritet tre betyder att man inte tar polisbilar från andra pågående händelser utan man väntar till en bil blir ledig.

Otydlig formulering
Glenn Sjöberg tror att när operatören svarade "vi skickar en bil" så uppfattade Peter Yström och hans jaktkamrater att polisen skulle skicka en bil omgående.

– Det är ingen bra formulering av operatören. 

Medan Jaktlaget trodde att polisen var på väg var det i själva verket så att ingen polisbil skickades förrän den misstänkte brottslingen hade hunnit åka från platsen.

Kommunikationen viktig
Glenn Sjöberg menar att kommunikationen är väldigt viktig och att operatören kan ha varit otydlig. Framför allt ska den som ringer in till polisen naturligtvis bli kontaktad igen om det behövs.

– Det är självklart jätteviktigt. Här har det blivit en miss i kommunikationen, verkar det som. Vi har ju inte försäkrat oss om att han har förstått.

Simon Lindmark
simon.lindmark@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista