Festligheterna kom av sig... Foto: Pontus Lundahl/Scanpix
MALMÖ/MARIESTAD

Osämja kring en balklänning

Ett företag i Malmö ska betala tillbaks nästan 6000 kronor till en missnöjd kund i Mariestad. Det har Allmänna reklamationsnämnden, ARN, kommit fram till efter att ha granskat en tvist mellan de två parterna om ett köp av en balklänning.

En kvinna i Mariestad beställde en skräddarsydd balklänning till sin dotters studentbal förra året och betalade handpenningen till företaget i Malmö. Beställningen gjordes fem månader före balen.

Två dagar före dotterns studentfestligheter meddelade företaget dock att klänningen inte skulle hinna bli färdig i tid.

Tvingades köpa reservklänning
Mariestadskvinnan fick då i sista stund köpa en annan klänning och själv göra nödvändiga ändringar för att den skulle passa dottern. Alltsammans slutade med att dottern kom ett par timmar för sent till balen och missade studentsupén med sina skolkamrater.

Mariestadsbon krävde ekonomisk ersättning av företaget för allt som gått fel och vände sig till Allmänna reklamationsnämnden ARN, för att få hjälp.

Betala klänning och resekostnader
Nämnden ger kvinnan rätt och rekommenderar Malmöföretaget att betala tillbaka handpenningen för balklänningen, stå för kostnaden för sista-minuten-klänning och betala kvinnans och dotterns resekostnader tur och retur Mariestad- Malmö.

Kvinnan ville också ha ekonomisk ersättning för att dottern betalat för en studentsupé hon inte kunde vara med på, men det anser inte nämnden att företaget ska behöva betala för.

Lisa Andersson
lisa.andersson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".