Livsmedelsverket kritiserar att koffeintuggummit marknadsförs som godis. Foto: Jacob Hanberger/ SR Skaraborg

Koffein marknadsförs som godis

Livsmedelsverket varnar för att produkter med höga koffeinhalter dyker upp i nya livsmedel. Tuggummi och tabletter i fräcka förpackningar med samma koffeinhalter som i läkemedel marknadsförs som effektivare än energidrycker.

Ulla Beckman Sundh, toxikolog på Livsmedelsverket, vill varna för de nya koffeinprodukterna.

– Jag tycker det är olämpligt med produkter med hög halt av koffein som ser ut som eller marknadsförs som godis. Då finns det en klar risk att få i sig för mycket, och att inte vara medveten om att det innehåller såpass mycket koffein.

"Världens coolaste tuggummi". "8 bitar lika med 6 burkar energidryck". Så säger den blinkande texten på Energy Buzz hemsida, som informerar att deras produkter bara finns i fyra butiker i Skaraborg.

Inget för barn
På tuggummiförpackningen förklaras att detta inte ska förtäras av barn.

– Om man dricker energidryck så går det ner i magen först. I och med att detta tas upp i munnen går det snabbare. Risken är att du kan få lite darrningar som du får om du dricker för mycket kaffe eller energidrycker, säger Anders Wretling, på företaget som säljer energitabletter och energituggummi.

Energituggummit och tabletterna innehåller 50 respektive 55 milligram koffein. Den mängden motsvarar bara en halv kopp kaffe, eller en halv burk energidryck. Men man riskerar att få i sig stora mängder koffein.

– Det är lättare att få i sig mer av tabletter än det som är utspätt i dryck. Om det blir godisliknande är det kanske ännu lättare att överdosera eller få i sig mer än man mår väl av, säger Ulla Beckman Sundh.

Klassas som livsmedel
Enligt Läkemedelsverket ska en produkt med mer än 30 milligram koffein per tablett klassas som läkemedel. Men med faktorer som doseringsanvisning, produktnamn och marknadsföring kan till exempel Energy Buzz bedömas som ett vanligt livsmedel.

Läkemedelsverket ska nu ta ställning till hur man ska förhålla sig till nya tuggummiprodukter, som riktar sig till en annan målgrupp än vanliga koffeintabletter.

Ulla Beckman Sundh på Livsmedelsverket vill fastställa ett exakt gränsvärde för koffeinprodukter.

– Var går gränsen för vilka koffeininnehåll i vilka typer av livsmedel som är acceptabla för att människor inte ska må dåligt? 

Jakob Hanberger
jakob.hanberger@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista