Uppfödarna är missnöjda med satsningen på kalkonkött

Skaraborgs kalkonuppfödare är kritiska till Kronfågels ägare Spira-koncernen och deras sätt att sköta marknadsföringen av kalkonköttet. Uppfödarnas storsatsning faller platt till marken när inte Spira satsade på att göra kalkonköttet känt bland konsumenterna. Nu får uppfödarna lägga ner.

Kalkonen skulle rädda Spira när kycklingen gick dåligt. Men drömmen om att göra Skaraborg till ett kalkoncentrum blev inte verklighet. Och en stor del i misslyckandet menar uppfödaren Leif Johansson, som föder upp kalkoner utanför Tidaholm, är företagets oförmåga att göra kalkonköttet känt bland konsumenterna.
– Visst är det dyrt med markandsföring för ett företag som inte går bra, säger han. Men de har mer sparat än satsat på utveckling, tycker vi uppfödare.

På fredagen kom beskedet att Kronfågels slakteri i Skara definitivt läggs ned. För kalkonuppfödare Leif Johansson innebär det här att han får gå från storsatsning till avveckling på bara fem år. Det finns inget annat slakteri som kan ta emot kalkon. Leif Johansson får nu gå över till uppödning av kyckling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".