Efter dödsolyckan i Hova - farliga järnvägsövergångar byggs bort

Utmed Kinnekullebanan finns över 300 obevakade järnvägsövergångar.
I går omkom en 80-årig man när hans traktor kolliderade med Kinnekulletåget på en obevakad övergång mellan Hova och Gårdsjö.
– Vi är på gång att göra en prioritering av plankorsningarna och åtgärda några per år, säger Bengt Rydlund på Banverket i Göteborg.

Banverket gjorde nyligen en inventering av de obevakade järnvägsövergångarna utmed Kinnekullebanan mellan Gårdsjö och Herrljunga.

Resultatet blev att en fjärdedel av de drygt 300 övergångarna bör få en bättre säkerhet, i form av ökad sikt eller bommar. Hälften av övergångarna vill Banverket ta bort eftersom de används så sällan.

Den 80-årige mannen dödades vid en korsning som planeras att bli säkrare. Här gäller stopplikt i dag, men sikten är dålig.

Banverkets pengar räcker bara till att åtgärda några farliga obevakade övergångar per år de kommande åren.

– Turen är kommen nu till de mindre järnvägarna med många plankorsningar, säger Bengt Rydlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".