Skövde en av kommunerna som vill hoppa av konsumentrådgivning via 020-nummer

Många av Skaraborgs kommun tvekar om att fortsätta betala för en konsumentrådgivning på telefon via ett 020-nummer.
Det troliga är att tjänsten läggs ner nästa månad.
– Vi är väldigt försiktiga att ta oss an något där vi inte vet på kronan när vad det kostar, säger Hergus Palmqvist, ordförande i socialnämnden i Skövde.

I slutet av den här månaden ska det beslutas om det blir en fortsättning med konsumentrådgivning via ett 020-nummer.
Just nu pekar det mesta på en nedläggning från den 1 april.

I Skövde kommuns fall har ekonomin varit helt avgörande när kommunen säger nej till fortsatt deltagande.

Istället ska kommunens nuvarande konsumentrådgivare svara på frågor på ett Skövde-nummer. Dessutom kan internetanvändare få information på Konsumentverkets hemsida.

– Det blir ingen avsevärd försämring. Fortfarande kommer vi att svara på telefonfrågor under samma tid som tidigare, säger Hergus Palmqvist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".