Åke Paulsson för Skara-Lundsbrunn järnvägar är lättad. Foto: Petra Dahlberg/Sveriges radio Skaraborg.
Skara/Lundsrunn

Järnvägen räddad av nytt förslag

Faran verkar vara över för landets museijärnvägar. Transportstyrelsen har backat och drastiskt sänkt avgiftsförslagen för museiföreningarna.

Remisstiden går ut i dag, och exakt hur beslutet blir är inte klart ännu.

Men Åke Paulsson, vice ordförande för Skara – Lundsbrunns järnvägar är både hoppfull och lättad.

– Det känns bra, och vi tycker vår delegation har gjort ett jättefint jobb, säger Åke Paulsson.

Remiss
I förra veckan träffade representanter för museibanornas riksorganisation Transportstyrelsen och redogjorde för sina synpunkter på det förslag som nu varit ute på remiss.

Förslaget handlar om nya avgifter för att finansiera Transportstyrelsens olika tjänster, och tidigare i somras såg det ut som att de nya avgifterna skulle drabba museijärnvägarna orimligt hårt.

Flera skillnader
– Efter de första beskeden vi fick räknade vi ut att vi skulle betala ungefär 250 000 kronor per år i årlig avgift till Transportstyrelsen. Nu är vi nere i att de insatser de gör åt oss får kosta max 5000 per projekt.

– Det är en klar reducering. Det finns också fler punkter som de har gått oss till mötes på.

Inget register
Museijärnvägarna slipper också registrera sina fordon i Transportstyrelsens stora EU-register. I Skara-Lundsbrunns fall sparar det totalt 12 000 kronor per år, och innebär dessutom en stor administrativ lättnad för föreningen.

– Vi förstod aldrig riktigt varför vi skulle registreras i det här registret. Vi är ju en infrastruktur som är skild från övriga järnvägsnätet.

Vad tror du orsaken är till att de har backat?
– Den massmediala insatsen i somras. Och sen valet. Vi hde ju besök av riksdagsmän från Moderaterna som hälsade på oss, och det har varit ett starkt tryck. Så jag tror att transportstyrelsen har fått påknackning från högre makter.

Då är inte museibanorna i Sverige hotade längre?
Nej det är de inte. Det här var som sagt var en stor lättnad. Vi är inte hotade längre och vi ska klara det här i fortsättningen också.

– Framför allt om vi får en sådan trafiksommar till som vi hade i sommar, så klarar vi oss jättebra.

Petra Dahlberg
petra.dahlberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".