Väntande resenärer ska få bättre information. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Ny SJ-avdelning utlovas till resenärer

"Vår förhoppning är att det ska bli bättre"
1:51 min

Tågpersonalen jobbar under hård press för att lösa problem när många tåg krånglar och missnöjet växer hos stressade tågresenärer. Men SJ jobbar för att förbättra situationen för personalen, bland annat med en helt ny avdelning.

Sven-Ingvar Håkansson på SJ:s presskontakter säger att man i bolaget är medveten om att många i tågpersonalen har det jobbigt när snön ställer till oreda i tidtabellerna.

– När det är besvärliga situationer så blir det en väldig press på personalen, både på dem som arbetar på stationerna och på dem som jobbar ombord på tågen. Det är ju det som ligger i jobbets natur - det är då deras yrkeskunnande ställs på sin spets, att kunna hantera sådana situationer.

Lärt sig av förra årets vinter
Med förra årets bistra och snörika vinter i färskt minne, har Sven-Inge Håkansson förståelse för att tågpersonalen misströstar.

– Jag kan förstå att de känner så, i alla fall om man betänker hur det var förra vintern. Då hade vi ett oerhört tryck och då blir det ju en väldigt hög belastning på all personal som måste ringa in till vår trafikledning och andra enheter på SJ för att få veta vad som händer och vad som kommer att ske. Då var det ju inte alltid som man lyckades komma fram.

Så illa kommer det inte att bli igen den här vintern, försäkrar Sven-Inge Håkansson.

– Det har vi åtgärdat nu, genom att vår trafikledning har delats upp. Vi har nu en operativ, som bara sysslar med tågtrafiken och en annan som är helt fokuserad på kunderna och deras situation.

Ny avdelning med kundfokus
Det innebär att allt som rör tågresenärernas väl och ve tas om hand av en särskild avdelning numera. Den avdelningen hanterar allt från att resenärerna kan behöva mat eller taxi och buss, till att de ska få fortsätta resan med ett annat tåg som sätts in på en aktuell sträcka.

Nu hoppas han att omorganisationen ska märkas ute bland personal och tågresenärer.

– Personalen ute på tågen ska också ha lättare att nå den avdelningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".