Spelutvecklare skapar egna spel i hopp om att få en succé likt World of Warcaft och Minecraft. Foto: Claudio Bresciani / Scanpix.
Allt fler

Drömmer om att göra spelsuccé

"Minecraft är superhiten som alla drömmer om. Väldigt få lyckas så bra"
1:31 min

Allt fler väljer att på egen hand göra och släppa egna dataspel. Spelen säljs till exempel via nätet och Xbox live och konkurrensen är mördande.

De sitter hemma och skapar spel som de hoppas ska slå igenom och generera stora pengar. Med det svenska spelet Minecraft blev det just så. Daniel Kaplan från Skövde jobbar med succéspelet: 

– Det har på något sätt blivit en superhit som alla drömmer om, säger han till Sveriges Radio Skaraborg. 

Spelet som gjort succé runtom i världen skapat av den svenske utvecklaren Markus Persson. Nu har spelet, som går ut på att använda klossar för att göra digitala konstruktioner, sålts till användare för miljonbelopp.

Tuff marknad 
Det finns många ensamma utvecklare i landet och de blir fler. Spelen produceras till Xbox Live eller liknande nedladdningstjänster på nätet - men det är svårt att slå sig fram på marknaden. 

Per Strömbäck är talesman för organisationen Dataspelsbranschen. Han berättar att idag finns hundra registrerade aktiebolag i spelbranschen. Många av dessa är ensamföretag.   

– Det är det här alla pratar om ute på mässor som jag besöker. Hur ska vi ta kommunicera med publiken och hitta bra spel i det här förändrade landskapet? Det finns inga garantier. Det gäller att berätta något bra i konkurrensen.

"Ett på miljonen"
Att det är svårt håller Daniel Kaplan med om. Framgången med Minecraft är något som han kallar för "en på miljonen": 

– Spelet liknar lego och har få begränsningar. Det tror jag har lockat många, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".