Företaget har spcialiserat sig på att sälja fonder med hög risk till äldre och dementa. Foto: Erik G Svensson / Scanpix.
Telefonförsäljare

Säljer högriskfonder till dementa

"Jag vill inte att de ska göra det här. Det drabbar oskyldiga"
1:34 min

Återigen rings gamla och dementa upp av telefonförsäljare som säljer fondplaceringar med hög risk. Två män som tidigare verkat i Skövde har på nytt börjat med samma verksamhet, nu i Stockholm. Hans Evers är en av dem som förlorat stora pengar på grund av företaget.

Många äldre har förlorat stora summor när de investerat pengar efter säljsamtal från företag med kopplingar till Skövde, och Marcus och Emile Nanda.

Trots böter från myndigheterna, så fortsätter verksamheten.

En av dem som förlorat pengar är Hans Evers i Stockholm, och han är kritisk till att ingenting görs för att stoppa dem som ligger bakom.

– Det är  mycket märkligt, och det beror väl på att ingen har haft kontroll på vad de har gjort tidigare, säger Hans Evers.

"Vi är ett lättfångat byte"
Bolag efter bolag har gått i konkurs, och haft precis samma upplägg. Ett callcenter bokar in äldre personer för en träff med en så kallad rådgivare. Där övertalas kunden sedan att investera pengar i riskabla placeringar.

– Det här är slipade människor, som inte har några skrupler. De vänder sig gärna till pensionärer, och vi är ett lättfångat byte, säger Hans Evers.

För ett år sedan inleddes konkurser i två företag som bröderna Nanda låg bakom: Callcentret Financial Customer Service i Skövde samt fond- och försäkringsbolaget EWMG, som callcentret raggat kunder till. Konkurserna blev ett faktum efter att Finansinspektionen krävt 600 000 i böter för att de använt outbildad personal. 

Nu är bröderna verksamma i ett nytt företag i Stockholm, med samma arbetsmetoder, säger en kvinna som jobbar för bröderna, och som vill vara anonym.

– Jag har fått veta att Marcus Nanda nu är vice VD för företaget, säger hon och berättar om mötet med dem.

– De hade kostym på sig och såg stiliga ut. De berättade att de jobbat med det här tidigare, men de sa aldrig sina fullständiga namn eller var de bodde. De sa att vi skulle ringa på en lista med äldre. 

Personalen anade oråd
För att undvika Finansinspektionens tillståndsregler sköts telefonförsäljningen som en inbokning av ett rådgivningsmöte. Rådgivningsmötet sker sedan via ett annat företag. Tanken är att kunden vid det mötet ska satsa pengar. 

Men nyetableringen gick inte smärtfritt. Anställda tog nämligen reda på männens bakgrund och vad som hänt tidigare. Flera av dem har sparkats på grund av det.

– Vi tog reda på vad som hänt förut. Då fick vi sparken, säger den anställda. 

Ser ut att komma undan
Trots att Finansinspektionen krävt höga böter, har verksamheten nu alltså fortsatt. Återigen används säljare, den här gången på Ström Kapitalförvaltning i Stockholm. De anställda tvingas arbeta med att ringa till äldre. 

– Jag vill ju inte att de ska göra det här. Det drabbar ju oskyldiga, folk som är där för att få rådgivning, säger den anställda.

Hans Evers, som har blivit lurad av männen, konstaterar att det ser ut som om männen kan komma undan.

– Det är uppenbart, eftersom en av dem dyker upp i ett ennat företag, tydligen med en hög position. Det är mycket, mycket märkligt.

Männen bakom företagsidén har inte gått att få tag i. De telefonabonnemang som de står skrivna på har upphört.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".