Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
MARIESTAD

Kommunal kundtjänst ska ge snabb hjälp

Publicerat söndag 30 januari 2011 kl 09.03
"Det är väldigt svårt att komma fram ibland"
(1:29 min)
Hjälpen till kommuninvånarna ska bli effektivare. Foto: Fredrik Persson/Scanpix

Mariestads kommun planerar att införa en så kallad kundtjänst, som ska ge kommuninvånarna snabbare hjälp i kontakten med kommunen. Bakgrunden är att det i dag ibland tar för lång tid att få hjälp med enkla ärenden.

Ekonomen Ulf Jansson, som lett arbetet med förstudien i projektet, säger att kommuninvånarna ibland får vänta onödvändigt lång tid på att få hjälp.

– Mycket av det som folk ringer till oss om är väldigt enkla frågor, man söker information, undrar hur man går tillväga med en ansökan till exempel. En vanlig fråga är när försörjningsstödet kommer. Och alla de här frågorna kan en kundtjänst svara på.

Ersätter medborgarkontoret
Om planerna på en kundtjänst blir av kommer den att ersätta kommunens telefonväxel och även det medborgarkontor som finns idag.

Medborgarkontoret visade sig inte alls bli som kommunen hade tänkt, säger Ulf Jansson.

– Tanken när vi startade medborgarkontoret var att man skulle kunna få svar på i stort sett det mesta, men vi har inte riktigt fått den utvecklingen, och en kundtjänst är mycket bredare.

Snabbare svar i luren
Han menar att en kundtjänst skulle underlätta för mariestadsborna.

– Man får ett svar direkt när man ringer in. I 70-80 procent ringer man kundtjänst och får ett svar direkt av en handläggare, istället för att behöva ringa flera gånger och kanske behöva mötas av hänvisningar och upptagetton.

Med 12-14 medarbetare räknar kommunen med att kostnaden för kundtjänsten kommer att bli 7,5 miljoner kronor om året.

På planeringsstadiet
Men än är inget beslut fattat. En förstudie kommer att presenteras för kommunfullmäktige 31 januari. Beslutet fattas först i slutet av februari, och först därefter kan planerna bli verklighet, dock tidigast hösten 2012.

Ulf Jansson tror att den nya lösningen skulle öka tillgängligheten betydligt.

– Vi ser ju vår egen telefonstatistik - det är svårt att komma fram... Alla som någon gång har försökt ringa på en telefontid vet ju hur det är. Det är som en ond spiral och ibland väldigt svårt att komma fram.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".