Anna Flyman Mattsson vill höja statusen på modersmålsundervisningen. Foto: Christopher Johansson / P4 Skaraborg Sveriges Radio.
Skövde

Vill ha bättre språkundervisning

"Vi måste höja statusen"
1:24 min

Skolan måste satsa och bli bättre på att undervisa elever från andra länder i deras modersmål. Det framförde lektorn Anna Flyman Mattsson när hon idag föreläste inför hundratals lärare.

Anna Flyman Mattsson är lektor i andraspråksinlärning och flerspråkighet. Idag föreläste hon på Högskolan i Skövde och sa att hon vill ha en attitydförändring i samhället:

– Det finns en föreställning om att det bästa för barnen är att bara satsa på svenska. Det finns en okunskap här. 

Höja statusen
Det talas 150 språk i Sverige. Trots det är undervisningen i modersmål inte bra, enligt Anna Flyman Mattsson. 

Enligt henne har det stor betydelse att få tala och lära sig sitt modersmål i skolan. Det berikar också svenskan. 

Ett exempel på fel är att språkundervisningen i modersmålet ofta sker efter skoltid. Det kan ta död på elevernas motivation, menar hon: 

– Lösningen är att vi måste få upp statusen, visa hur häftigt det är att kunna flera språk. Det är också viktigt för att man ska kunna behålla sin identitet. 

Lärare håller med
Anki Hammersberg är lärare i SFI (svenska för invandrare) i Alingsås. Hennes bild från skolan och verkligheten stämmer överrens med den Anna Flyman Mattsson förmedlade. 

– Pratar du bara språket i hemmet får du med dig hemmets vokabulär, men om du även pratar det i andra situationer och med andra människor så får du in även de orden. Att utveckla både sitt språk och svenskan är det ideala, säger Anki Hammersberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".