Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sjukvård

Patienter vill veta mer

Många patienter vill ha ett bättre bemötande. Foto: Erik Svensson/Scanpix.

Sjukvården i Skaraborg har blivit sämre på att ge information till sina patienter. Det tyder siffror från patientnämnden i Mariestad på.

Det är inte bra att patienter inte får tillräcklig information. Det menar Håkan Lönnberg, utredare för Mariestads patientnämnd. Han tycker att det behövs en förbättring.

– För att patienten ska känna sig delaktig i behandlingen så är de måna om att vara väl informerade. Information är en oerhört viktig bit för patienterna. 

Missnöjda
Om man som patient är missnöjd med sin sjukvård kan man lämna en synpunkt till regionens patientnämnd. 2010 ökade det totala antalet ärenden för sjukvården i Skaraborg. Framförallt är det ärenden som gäller bemötande, kommunikation och information som har ökat.

Måste förbättras
34 procent fler anmälningar handlar om just bemötande eller information än året innan. Under 2009 arbetade Västra Götalandsregionen aktivt med att förbättra kommunikationen med patienterna. Men nu menar Håkan Lönnberg att gamla mönster har kommit tillbaka.

-- 2010 tror vi inte att man jobbat med det lika mycket.

Hur kan arbeta för att vända den här trenden?

– Jag tror att man måste ta upp det som en stående punkt i arbetsplatsgrupperna.

Erik Holmlund
 P4 Skaraborg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".