Foto: Carina Holmberg / P4 Göteborg Sveriges Radio.
Kollektivtrafik

Var sjunde buss en brandfara

Var sjunde buss blir underkänd av bilprovningen för att det fanns brister i brandsäkerheten. Vanligast är bränder i motorrummens numera slutna utrymmen.

– Det ska vara säkert att åka buss och det är det också. Men när det kommer sådana här siffror så är det absolut inte bra för kollektivtrafiken, säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Vad gör ni åt saken då?
--  Ja, det jobbas ju kontinuerligt i branschen med att det inte ska finnas något oljespill i motorerna och att motorerna blir tätare. Statens Provningsanstalt tittar på material i fordon och att de ska vara mindre brandfarliga.

Faran ligger i motorrummen
Bussbränderna i Sverige har fördubblats. Varje år brinner det i mer än var hundrade buss. En orsak är att motorrummen blivit allt mer slutna för att få ner ljudnivån i bussarna. Och nu är det i motorrummet de flesta bränder uppstår. En del av landets bussar är utrustade med ett automatiskt släcksystem och det är ett krav när Västtrafik upphandlar cirka 1700 bussar.

– Det är ett krav med automatiska släcksystem i fordonen. Vi skriver också att detta är en stor risk, därför måste man ta hänsyn till hur man arbetar med brandsäkerheten, säger säger Mikael Olsson, trafikchef på Västtrafik.

Linn Ohlsson / P4 Göteborg
linn.ohlsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista