Enligt 3-kunden Lars-Göran Caesar har hastigheten ofta inte ens fungerat att mäta, och vid ett tillfälle var hastigheten nere på 0.02 MB/s. Foto: Sten LIllieström / P4 Skaraborg Sveriges Radio
Järpås

Får betala trots fel hastighet

"Jag kommer att bestrida räkningarna"
1:54 min

En familj i Järpås har krävts på 10 000 kronor av bredbandsleverantören 3. Den bredbandshastighet som utlovats var långt ifrån den man fick, men när familjen då ville säga upp abonnemanget fick man istället en saftig räkning.

Problemen fortsätter för kunder till bredbandsleverantören 3 i Järpås utanför Lidköping. Ulla Ekelund är en av de kunder som nu tröttnat och skaffat en annan lösning som fungerar. Ändå vill företaget 3 ha betalt för hela abonnemanget.

-- Först fick vi en räkning på 10 000 kronor. Sedan har det gått neråt och de lovade oss 3 800. Men nu är det uppe på 5 000 igen, så det är lite olika bud. Det känns som att de vill ha mer bara för att vi bröt kontraktet, säger Ulla Ekelund.

Flera Järpåsbor som P4 Skaraborg träffat berättar om hur det mobila bredbandet från 3 fungerar dåligt - ibland inte alls, och vid enstaka tillfällen okej. Och detta trots att de betalar för en anslutning som ska hålla för upp till 6 MB/s.

Nu visar det sig alltså att företaget inte heller släpper de kunder som bundit upp sig med bindningsavtal, så att de kan välja en ny operatör.

– De är inte villiga att släppa det med mindre än att man betalar för hela perioden, säger Lars-Göran Caesar, som är en annan 3-kund i området som inte längre vill vara en kund hos den stora bredbandsleverantören.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".