Foto: Hasse Holmberg/Scanpix
Järpås

Företaget 3 erkänner fel

Drabbad: "Jag kommer att bestrida räkningarna"
1:54 min

Det kan ha blivit något fel i hanteringen av Svante Ekelund i Järpås mobila bredbandsabonnemang. Det säger nu företaget 3 efter kritik från kunder i Skaraborg som inte fått avsluta sitt abonnemang.

Flera kunder har en längre tid haft problem med att ens använda mobilt internet från 3 i Järpås.

Vid vissa tillfällen så fungerar det OK. Men oftast säger kunderna så tar bara att ladda en webbsida så lång tid att det är meningslöst.

Inte felfritt
Erik Hörnfeldt är informationsansvarig på 3. Han tror inte att det handlar om systematiska fel men att det inte varit felfritt.

Svante Ekelund valde efter kontakter med företaget, som inte åtgärdade problemen, att upphöra att vara kund. Men 3 hade en annan åsikt - Svante skulle betala för hela den bindningstid han hade i sitt avtal. Idag har han en obetald räkning som bantats till 3 800 kronor.

Krav
Pengar han krävs på trots att företagets informationsansvarige gör analysen att problemet handlar om brist på kapacitet i 3:s utrustning.

– Vi har ett kapacitetsproblem. Vi ska se över det och över vilka bedömningar vi gjort.

Pengar han krävs på trots att företagets informationsansvarige gör analysen att problemet handlar om brist på kapacitet i 3:s utrustning.

– Jag hoppas att vi informerar våra kunder om bristerna i fall de frågar. Det är de instruktioner våra återförsäljare har.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".