Foto: Hannes Ewehag/Sveriges Radio.

Kamp mot försäkringsbolag efter fyraårige Holgers död

Holgers mamma Linda: ”Blir jättearg”
5:42 min

Det hjälpte inte att ha en barnförsäkring. Sedan fyrårige Holger från Habo dog för sju månader sedan har hans föräldrar legat i tvist med försäkringsbolaget som inte vill betala någon ersättning.

Anledningen är att Försäkringsbolagets läkare gör en egen tolkning av vad Holgers död berodde på. Men föräldrarna vill ha ett avslut så de kan gå vidare.

"Fått kämpa så himla länge..."
Den 26 april i år drabbades familjen Pettersson från Baskarp utanför Habo av det otänkbara. Efter att ha vårdats nästan 250 dagar på sjukhus för en ovanlig lungsjukdom avled mellanbarnet i familjen, lille Holger - då bara fyra år gammal.

Man blir i någon konstig chock. Samtidigt kändes det på något sätt... när han hade gått bort blev det väldigt lugnt. Det kändes som han  fick lite lugn och ro, det kändes som han hade fått kämpa så himla länge, säger Holgers mamma Linda Pettersson.

Men familjen Petterssons kämpande var inte över. Kort därefter, mitt under sorgearbetet, kom nästa kalldusch i form av ett brev från försäkringsbolaget Skandia där det stod att ett dödsfallsbelopp på 43 000 kronor kommer betalas ut, men att familjen Pettersson inte kommer få någon ersättning för de över 100 000 kronor som de beräknat att Holgers vård har kostat.

Fick massor av reaktioner
– Jag läste, och de skriver att Holger hade en medfödd hjärtsjukdom. Han har ju inte ens det för det är en lungsjukdom. Jag blir jättearg och besviken och kände att det här ska ju bara fungera. Väldigt mycket ilska samtidigt som man blir ledsen för man känner att man måste fortsätta med detta.

För drygt två veckor sedan uppmärksammades den här konflikten mellan familjen och försäkringsbolaget av tv-programmet Plus i SVT. Reaktionerna var minst sagt överväldigande.

– Ja, hjälp. Det var en väldigt stor reaktion. Vi trodde inte det. Programmet hade inte ens slutat innan Expressen ringde. Sedan börjar folk höra av sig, min telefon höll på hela kvällen, dagen efter och helgen. Det blev väldigt många men det var också väldigt skönt att se att så många brydde sig.

Holger hade ett medfött hjärtfel, ett hål mellan förmaken och därför hävdar Skandia att Holgers bortgång berodde på medfödda orsaker - något som försäkringen därför inte omfattar. Men familjen Pettersson har intyg från två olika specialister som säger att hjärtfelet inte hade något med den lungsjukdom som Holger avled av att göra. Dessa intyg har familjen skickat till Skandia, men trots det har deras ansökan om ersättning avslagits två gånger och nu ligger ännu ett överklagande på Skandias kundombudsmans bord.

– Jag är väldigt besviken. Jag tycker man kan ha en bättre dialog med sina kunder och sköta det mycket snyggare. Vi har tillräckligt kan jag tycka och därför kan de ju se till att sköta detta mycket bättre. Dels genom att ha en dialog och tala om vad som händer och varför, inte bara hålla på att skicka ut sina papper, säger Linda.

Svårt med olika läkare
Jonas Collet, presschef på Skandia, förklarar försäkringsbolagets syn på det här fallet.

– Det är problematiskt med det här att olika läkare inte alltid har samma tolkning. Vi vill ju alltid när någon kommer till oss, och har en försäkring, och vill ha ersättning så hoppas vi att vi kan betala. Men tyvärr är det inte våra pengar, det är våra kunders. Då går det till så att man anlitar en opartisk läkare som inte har en relation till kunden. Då har den första läkaren vi anlitat kommit fram till att Holgers sjukhusvistelse berodde på en medfödd sjukdom. Nu väntar vi på en andra läkare som ska göra en bedömning och det har tagit alldeles för lång tid, säger Jonas Collet.

KOMMENTERA: Gör Skandia rätt som litar mer på sina egna läkare än på familjens?

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".