Många har problem med täckningen vid sommarstugan. Foto: Hasse Holmberg/Scanpix
Mobiltelefonin

Efter kritiken om dålig mobiltäckning: Telefonoperatörerna svarar på frågor

Hör operatörernas svar om mobiltäckningen i Skaraborg
6:04 min

Många personer har hört av sig efter P4 Skaraborgs kartläggning av mobiltäckningen. Många upplever att täckningen är dålig och att mobiltelefonoperatörerna inte håller vad de lovar. Här är svaren från fyra av de största operatörerna:

Varför ser det ut så här?
- Generellt sett så är det ju sämre täckning på landsbygden än vad det är i stora städer och det beror helt enkelt på att det är i tätorterna, där finns det ju fler folk och också större krav på att ha mer utbyggda nät. Men det betyder ju inte att det inte ska gå att ringa om man är på landsbygden, säger Andreas Hamrin, som är presschef på Telenor.

- Skillnaden är att ute på landsbygden så är människa glesare utspritt. På ett sätt är det enklare att bygga fungerande mobilnät åt de så att de inte är så många på samma ställe. Å andra sidan så krävs det att man sätter upp fler master. Det är ju så att går man ut och ställer sig i storskogen så är det så att ingen räknar med att hitta rinnande varmt och kallt vatten eller 220W växelström där men på förvånansvärt många ställen kan du få 10 Mbit trådlöst bredband, säger Erik Hörnfeldt informationschef på 3.

- Det är klart att vi har en ökad satsning på större städer och tätorter men statistiken måste ju vara ganska jämn att det är ett hårt tryck en längre tid. VI kan inte bara ta vissa toppar för det är som jag har förklarat tidigare att det här är en ekonomisk fråga alltså satsningarna måste göras där det går att få tillbaka pengarna, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

- Vi investerar över hela Sverige i våra nät oavsett om det är storstäderna eller ute på landsbygden. Självfallet så är det ju också så att där det finns fler människor där är det också ett större krav på att ha kapacitet och då blir det ju storstäderna men absolut är inte landsbygd eller glesbygd på något sätt bortglömt, säger Annika Kristersson, presschef på Tele2.

Det är ett vanligt problem idag att masterna dessutom är överbelastade av att allt fler använder modern teknik som till exempel smarta telefoner. Tekniken kommer ju inte att gå bakåt i utvecklingen det kommer ju snarare att bli fler som använder smartphones som kräver mer av masterna och av er operatörer. Hur ska ni lösa den utvecklingen om det reda nu är problem?

Det gäller bara att fortsätta bygga ut och utöka kapaciteten, det är det man måste göra. Men det är ju ständigt en kamp om klockan att vi gör vad vi kan för att hela tiden bygga ut och uppgradera näten och på så sätt försöka möta de ökade kraven som kunderna har, säger Andreas Hamrin på Telenor.

Ska man inte kunna ringa var man än bor, 2013?
--
 De flesta kan nog ringa där de bor. Det är när man kommer ut till sommarstugor, besvärlig terräng skyddsområden där det är svårt att få tillstånd och så då dröjer täckningen, säger Erik Hörnfeldt på 3.

- Under tiden vi satsar på att utökningar så är det ju så att kunderna står ju inte still utan det ökar ju hela tiden. Det är en planeringshorisont, det är ju ingen slump var vi sätter upp våra utrustningar om det nu är en ny mast eller om vi utökar på en mast. Det gör vi med noggrann planeringhorisont och inte minst om man ska ha nya bygglov så är det en bygglovsprocess och tillståndsprocess som tar tid, säger Hans G Larsson på Telia.

Ska man inte kunna använda sin telefon 2013 i Sverige, var man än bor och rör sig?
- Självfallet ska man kunna använda sin telefon där man bor oavsett om det är på landsbygd eller storstad där har vi som operatörer på oss att möta våra kunders krav. Vi gör så mycket som vi bara kan för att kapacitetsstärka och optimera nätet inte bara i storstäderna utan även på landsbygd och i glesbygd så att så många som möjligt kan använda sin telefon, säger Annika Kristersson, presschef på Tele2.

Man betalar ju lika mycket var man än bor i Sverige, även fast täckningen kanske inte är lika stark som den är i kanske Göteborg eller Stockholm.
- Det är ju en mobil tjänst så i och med att vi inte vet var våra kunder ska använda tjänsten, dom kan ju använda tjänsten ena dagen på ett ställe och andra dagen på andra stället, att ta olika pris för olika kunder beroende på var de bor skulle ju bli en praktisk omöjlighet, säger Andreas Hamrin på Telenor.

- - Hela grejen med mobiltelefonering är ju att jag kan ta min mobiltelefon och åka runt i hela landet och ringa var jag än är och bli nådd var jag än är i stort sett. Det vill säga att jag betalar liksom ingenting extra när jag är uppe hos kusinerna i norrland eller nere i Småland hos syrran, säger Erik Hörnfeldt på 3.

Det finns ju vissa operatörer som erbjuder en prova-på period, är det något ni erbjuder?
– Mobilnätet kan mycket väl fungera under 14 dagar under de dagarna du ger en garani men sen efter 4 veckor så kan det vara helt andra förhållanden, för vi pratar om radiovågor som måste fram. Jag skulle inte våga ge en sådan garanti, Hans G Larsson på Telia.

- - Vi gör så att om kunden är osäker på men kan jag ringa hemma eller om kunden tecknar att ett abonenamg och kommer hem och upptäcker att man inte kan ringa hemma då låter vi de backa köpet, säger Erik Hörnfeldt på 3.

- Alla våra kunde får prova vårat abonnemang i 2 veckor och är de inte nöjda så kan de lämna tillbaka det. På så sätt så försöker vi göra så gott vi kan för att man ska veta vad det är man köper innan man binde rupp sig helt och hållet, säger Andreas Hamrin på Telenor.

Tidigare rapportering om telefoniproblem:

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".