Sjukgymnast Annelie Hallqvist rekommenderar bra skor och tålamod. Foto: Moa Gunnarsson / P4 Skaraborg Sveriges Radio
Löpning

Sjukgymnast inför löparsäsongen: Variera träningen för att undvika skador

Sjukgymnast Annelie Hallqvist: "Börja nu och träna succesivt"
1:33 min

Inför löparsäsongen, som snart är här, finns det risk för belastningsskador för den som går ut för hårt från början. Men det går att förebygga, säger Annelie Hallqvist, sjukgymnast på Skövde Rehabcenter.

Snön är nästan borta och vintervilan är över för många. Det är dags för vardagsmotionären att snöra på sig skorna och börja röra på sig. Men det gäller att starta på rätt sätt.

– Börja nu och träna successivt. Variera träningen, i olika tempon på olika underlag och se till att du har skor som passar dig. Det varierar från person till person vilken typ av skor som gäller, prata gärna med någon som jobbar med det, säger Annelie Hallqvist.

Många går ut för hårt när man väl bestämmer sig för att ta tag i träningen. Det ska visas resultat fort och tålamodet tryter.

Bra skor och tålamod
Men förutom ett par bra skor krävs också tålamod för att inte skada kroppen. Dessutom bör vi tänka på hur vi går och springer för att undvika onödig belastning.

– Många av oss sitter ner hela dagarna. Det är viktigt att komma upp i en upprätt position och att man har en rak hållning. Gör gärna rörlighetsövningar innan träningen, så vi inte fortsätter att sitta när vi ställt oss upp.

På Skövde Rehabcenter tränar Elina Dahlmark som utövat friidrott i många år. Hennes korsband gick av för en tid sen och hon tränar upp sitt knä. Hon säger att det är viktigt med en bra kroppsbalans för att få ut så mycket som möjligt av löpningen.

– Var jämnstark i hela kroppen. Träna inte bara till exempel ben eller armar, kroppen ska vara i harmoni och balans. Ett tips är också att lyssna på sin kropp, något som jag varit sämre på.

Moa Gunnarsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".