Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat idag kl 17.16)
Skövde

Carmencita Rockefeller kommer till Skövde

Publicerat måndag 26 augusti 2013 kl 14.37
Rikard Bergqvist om Carmencita Rockefeller: "Historien om lögnens kraft"
(6:46 min)
Regisören Rikard Bergqvist och ensemblen repeterar till musikalen Carmencita Rockefeller som ska turnera i hela Västsverige under hösten, med start i Skövde den 5 oktober. Foto: Mary Chitgar / P4 Skaraborg Sveriges Radio.

Musikalen om den bedrägliga hårfrisörskan, Carmencita Rockefeller, startar sin Västsverigeturné på Göteborgsoperans Skövdescen den 5 oktober. Rickard Bergqvist regisserar pjäsen och är i full gång med repetitionerna inför premiären.

– Tillsammans med sin man iscensatte hon en sju år lång maskerad där han utsåg sig vara en CIA agent och svindlade en rad människor för att leva ”La Dolce Vita”. Hon tog ju på sig rollen av världsfrälsaren och alla var övertygade att hon skulle få nobelpriset, hon hade inga språkkunskaper och ändå så sade hon att hon var amerikanska, förklarar regisören Rikard Bergqvist.

Varför är just den historien intressant?
– Det är en historia om lögnens kraft, hur lätt det är att ljuga för andra och vi accepterar det och vi vet om det, c’est la vie! Alla politiker som försörjer sig på att ljuga, det är så världen ser ut; hon ville ha fina kläder och bli kändis, och nu finns en hel industri uppbyggt på det. Jag vill inte försköna henne, trots att hon hade en charm och fick många att bra, men sedan så var det många som inte mådde så bra, hennes egna barn, inte minst. Det är en sorglig svart historia på många sätt men vi fokuserade inte på det.

Hur kom du i kontakt med den här berättelsen?
– Jag gick på scenskolan i Malmö och kom i kontakt med historien via dramadokumentären av Jan Guillou, där min dåvarande flickvän spelade Carmencita. Jag fascinerades av hur hon lyckades att få folk att känna sig sedda och omtyckta och hon var bra på att lyssna, lika bra som hon var på att ljuga.

Hur lyckas man göra en bra musikal av en verklig händelse?
– Utmaningen är att hålla sig till verkligheten och samtidigt tänja på den och göra den till underhållande för scenen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".